Méně než šest procent Pařížanů hlasovalo v referendu o vyšším parkovném pro vozy SUV

V neděli proběhlo v Paříži referendum o vyšších sazbách parkovného pro vozy SUV nerezidentů. Pro se vyslovilo 55 procent hlasujících, referenda se zúčastnilo 5,68 procenta Pařížanů.

Hlasování o návrhu socialistické starostky Anne Hidalgo, který v Paříži zavádí zvláštní sazbu za parkování „těžkých, objemných a znečišťujících osobních automobilů“, se zúčastnilo jen něco málo přes 78 000 z 1,3 milionu voličů, tedy 5,68 procent. Konkrétně se jedná zejména o vozy SUV (Sport Utility Vehicles), které kombinují „vlastnosti osobního automobilu s vlastnostmi užitkového vozidla“ a terénní vozy s pohonem všech kol.

Již letos v září budou muset uživatelé spalovacích nebo dobíjecích hybridních vozidel nad 1,6 tuny nebo dvou tun v případě elektromobilů platit v centrálních obvodech Paříže 18 eur za hodinu parkování a 12 eur za parkování ve vnějších obvodech. Řemeslníků a dalších lidí, kteří potřebují auta k výkonu práce, se to týkat nebude, stejně jako majitelů karty rezidentů, pokud budou parkovat ve svých zónách. Parkovacích zón je v Paříži 160 a majitel karty rezidenta má právo na zvýhodněné parkování ve čtyřech nejbližších zónách od svého bydliště.

Nízká účast

Ačkoliv starostka Anne Hidalgo mluvila při vyhlášení výsledků na radnici o „jasné volbě Pařížanů“ ve prospěch opatření, které je „dobré pro naše zdraví a dobré pro planetu“, opozice ji kritizuje za velmi nízkou účast v referendu s tím, že i hlasování o zákazu samoobslužných koloběžek v dubnu 2023 se zúčastnilo více lidí, tedy 7,46 procent.

Tentokrát byla účast „o něco nižší“ než v případě koloběžek, ale byl to „velmi dobrý výsledek“, komentovala Anne Hidalgová s tím, že očekává další hlasování, při nichž se bude „rozhodovat o otázkách, které ovlivňují náš každodenní život“.

V Paříži radnice v posledních letech prosadila celou řadu opatření, která navracejí ulice lidem, jako je zprůchodnění břehů Seiny a vytvoření dvou set pěších zón. Toto poslední hlasování pak odůvodnila bojem proti znečištění, lepším sdílením veřejného prostoru a „bezpečností silničního provozu“, neboť střety s vozidlem SUV jsou podle radnice „pro chodce dvakrát smrtelnější než s běžným automobilem“.