Promiň, nezachráním svět, vzkazuje rapper Kendrick Lamar. Poslouchejte nový Soundsystém

Natočil Kendrick Lamar svůj největší opus? Na aktuálním albu svádí vnitřní i politické bitvy – a přiznává vlastní limity. Vedle rozboru desky měsíce nový, diskusní podcast Soundsystém připomene historii přehrávače iPod a nabídne vám kurátorovaný playlist.

Poslouchejte nový, diskusní Soundsystém! Z pravidelného newsletteru se Soundsystém mění v plnohodnotný hodinový podcast o hudbě. Pořadem bude provázet trojice hudebních publicistů Miloš Hroch, Jiří Špičák a Karel Veselý, které z Alarmu určitě znáte. Soundsystém vás bude zásobovat hudebními novinkami i hloubkovými rozbory nejžhavějších desek a aktuálních témat od undergroundu po nejvyšší patra popu. Podcast bude vycházet koncem každého měsíce a najdete ho na streamovacích službách.

Kendrick Lamar vyrostl z mladého rappera vyprávějícího o předměstí Los Angeles v kulturní instituci. Na kontě má několik cen Grammy a jako jediný rapper v historii obdržel Pulitzerovu cenu v kategorii hudba. Jeho tracky se skandují na demonstracích hnutí Black Lives Matter a analyzují se stejným zápalem jako písničky Boba Dylana. Lamarovo album To Pimp A Butterfly z roku 2015 se trefilo do doby, kdy se zformovalo hnutí Black Lives Matter, a bylo plné naštvání, naděje i kritiky systémového rasismu. Na další nahrávce DAMN už Kendrick Lamar o vlastním vlivu pochyboval a rapoval o vyčerpání z aktivismu. Následné zvolení Donalda Trumpa v roce 2017 do úřadu amerického prezidenta v něm vyvolalo tvůrčí blok i krizi víry. „Procházel jsem si něčím, tisíc osm set padesát pět dní, procházel jsem si něčím,“ oznamuje Lamar hned v úvodní skladbě United in Grief nového dvojalba Mr. Morale & The Big Steppers, kterým prolomil pětileté mlčení. Lamar v osmnácti skladbách skrze vlastní příběh mluví o stále komplikovanějším a roztříštěnějším světě. V uplynulých letech se stal dvojnásobným otcem a příběh dvojalba spoluvypráví také jeho partnerka Whitney Alford. Otcovství mu nabídlo novou perspektivu a několikrát prohlašuje, že není v jeho silách zachránit svět: „Promiň, že jsem nezachránil svět, příteli/ Měl jsem dost práce, abych si znovu vybudoval svůj vlastní.“

Jiří v podcastu tvrdí, že Kendrick Lamar sám sebe dostal do slepé uličky. „Cítím z Kendricka syndrom člověka, který vystřelí do výšin, kde nikdo z rapu nebyl. Jsou dvě různé cesty, jak se z toho dostat, když potřebujete navázat – buď se vrátíte ke svým začátkům, nebo to celé ještě víc zkomplikujete.“ Lamar si vybral druhou cestu.

Na ploše pětasedmdesáti minut se vystřídá řada hostů od rappera Ghostface Killah z Wu-Tang Clanu přes Lamarova bratrance Baby Keema až po zpěvačku Beth Gibbons z Portishead. Nejkontroverznějším hostem je bezesporu rapper Kodak Black, který byl obviněn z držení drog, zbraní a ze sexuálního napadení. Vedle toho podporoval Donalda Trumpa a bývalý americký prezident mu také na oplátku udělil milost. Kodak Black se objevuje hned v několika traccích, ale nejde o prvoplánový záměr. Lamar tím spíš komplikuje společenskou diskusi, přináší nové úhly pohledu a ukazuje, že nikdo není morálně čistý. Jedná se o dobře mířenou uměleckou a politickou provokaci.

„Like it when they pro-Black, but I’m more Kodak Black,“ rapuje Lamar v mimořádném tracku Savior, kde kritizuje facebookové aktivisty, kteří si dávají začerněný rámeček místo profilového obrázku, ale poškozeným komunitám málokdy pomáhají. V tomhle ohledu mu je bližší kontroverzní rapper. „Poukazuje také na zneužívání moci a vlivu pro vlastní prospěch. Ptá se, jestli se tzv. politika identit nestala pouhou kamufláží pro korporace a politiky, kteří si touhle solidaritou zlepšují reputaci pro byznys,“ říká v Soundsystému Miloš.

Po hudební stránce je Lamarovo dvojalbum úkrokem z velkého světa popu a nevypráví koherentní příběh jako například na To Pimp a Butterfly – produkce je chaotičtější, minimalističtější a chybí tu zřetelné bangery. „Možná je to podpásovka, ale na mě to nefunguje jako pop,“ hodnotí Karel. „Přijde mi, že se tu vytahuje, o čem všem a jak dokáže rapovat, než že bys to chtěl poslouchat v autě se staženým okýnkem.“

Proč některé skladby působí příliš teatrálně? A nenajdou se na Mr. Morale & The Big Steppers přece jen nějaké hity? Budeme se k albu vracet a postupně odkrývat vrstvy významů? A je kritika Lamara ze strany trans komunity dobře mířená? Pusťte si nový diskusní podcast o hudbě Soundsystém.

Pokud chcete držet krok se Soundsystémem a poslechnout si hudbu, o které je řeč, sledujte kurátorovaný playlist na Spotify.

Čtěte dále