Kronika orgasmu je i o tom, že když se má špatně skupina lidí, mají se špatně všichni

Hostkami podcastu Pop byly autorka dokumentárního seriálu Kronika orgasmu Kateřina Kořínková Sobotková a Eva Pjajčíková, šéfka iVysílání České televize.

„Já jsem nejdřív věděla, že v Československu existovala disciplína sexuologie a že byla významná. Až později mi došlo, jak důležité je studovat tu soukromou, intimní věc a jak moc odhalí to, jak je organizovaný stát, jak je organizovaná společnost,“ říká v úvodu dokumentárního seriálu Kronika orgasmu Kateřina Lišková, genderová vědkyně a autorka knihy Sexual Liberation, Socialist Style: Communist Czechoslovakia and the Science of Desire, která je základem seriálu Kronika orgasmu a v češtině vychází teprve teď.

„Podle ní jsem nejdřív chtěla natočit celovečerní dokument, ale to se mi moc nedařilo. Když pak přišla výzva iVysílání, podařilo se nám ve spolupráci se Cinebonbon přetavit ten námět v osmidílný seriál,“ vysvětluje tvůrkyně seriálu Kateřina Kořínková Sobotková, která od začátku věděla, že by měla ráda v názvu slovo orgasmus. „Názvem jsem chtěla lidi nalákat. Chtěla jsem, aby je to přitáhlo, ale pak nebyli zklamaní, když zjistí, o čem všem to nakonec je,“ říká. Osm dílů seriálu tvoří průřez Československou historií od padesátých do devadesátých let 20. století.

„Sociologický pohled, který Kateřina Lišková formuluje ve zmíněné úvodní větě, byl pro mě hodně důležitý, ale ona taky poukázala na to, že jsme za socialismu v sexuologii byli na světové úrovni. A já jsem chtěla ukázat tuhle dobu komplexněji, protože ji stále vnímáme zplošťujícím, devadesátkovým pohledem. Točila jsem už i o panelácích, které mají stigma, a přitom se stavěly ne proto, aby lidi trpěli, ale aby měli zvýšenou kvalitu života.“

Pro autorku bylo důležité i to, aby měl seriál terapeutický účinek. „Chtěla jsem, aby z toho byla cítit laskavost. Vědci, jejichž myšlenky tam prezentujeme, uvažovali o společnosti tak, že ve chvíli, kdy bude ve společnosti skupina, která se bude mít špatně, je to špatně pro celou společnost,“ říká Kořínková. V podcastu komentuje epizody o LGBTQ+ lidech za socialismu, translidech nebo o sexuálních nácvicích v Kroměříži na experimentálním pracovišti psychologa Stanislava Kratochvíla.

Podcast se zaměřuje i na představení online platformy České televize iVysílání, která Kroniku orgasmu uvedla jako jeden ze svých původních titulů. Hrané seriály, talkshow nebo dokumenty pro ni vznikají už více než rok. „Jedním z impulsů, proč vyrábět původní obsah pro iVysílání, bylo pokusit se oslovit skupiny, které ČT nezachycuje tak, jak by u veřejnoprávní celoplošné televize bylo dobré,“ komentuje Eva Pjajčíková. „Proto se snažíme nacházet náměty zaměřené na mladší generace, teenagery nebo young adults – pro ně jsou určené například seriály TBH nebo Pět let.“

Pjajčíková v podcastu mluví i o dokumentárních a nonfiction projektech, které jsou zacílené na specifická publika, například fanoušky. „Kronika orgasmu zafungovala skvěle a kromě ní také Rapstory s Karlem Veselým. Na ni se dívali z nostalgie jak staří fandové rapu, tak mladí lidé, protože vypráví příběh, který jde od devadesátých let až do současnosti. Nezajímáme se o velké věci, které oslovují všechny, spíš o součet menších cílovek a o témata, u kterých jdeme víc do hloubky. Navíc když se to povede, přitáhne to nakonec mnohem širší publikum.“

Čtěte dále