„Kluci jenom čumí, co ta holka umí.“ Rapperky v Česku nechybí, v mainstreamu je ale neuslyšíme

Další díl podcastu Soundsystém rozebírá nejčerstvější české rapové hlasy a všímá si desky Pozdravy z polepšovny dreampopové hudebnice Anny Vaverkové.

„Machismus v rapu je nuda,“ říká hudební publicistka Kristina Hamplová z popkulturního podcastu Hitparáda Eso, kterou jsme si pozvali jako hostku do sedmnáctého dílu Soundsystému. Společně s námi se zamýšlela nad současnou českou rapovou scénou. Ta už naštěstí negeneruje jenom „auta-holky-keš“ tracky, ale ukazuje i výpovědi diametrálně odlišné. Formace Lobbyboy&Saab900turbo dekonstruuje rap založený na dominanci, Noyada zase ukazuje řemeslně zručné cestování uvnitř vlastní hlavy.

Ženský hlas v rapu v posledních třech letech výrazně zesílil, to ostatně ukázaly třeba hudební ceny Vinyla nebo Apollo. Karel Veselý dodává, že se hodně nových nadějí objevilo i v talentové soutěži W/rap. „Nemyslím si, že to je proto, že by skončil patriarchát, na to si budeme muset ještě počkat. Jen prostě víc lidí rapuje, z rapu se stal mainstream,“ říká k tomu Kristina Hamplová. Publicistka vysvětluje, že s proměnou rapu, kdy se do něj postupně začaly dostávat jiné typy beatů a flow, se do něj také pozvolna vkradly výpovědi, které z českého rapu na desetiletí téměř vymizely. Na úplném začátku českého rapu v osmdesátých letech přitom ženy hrály významnou roli.

Karel Veselý vzpomíná na začátky českého rapu, do kterého přirozeně patřily i ženy, ať už to byla Kateřina Tlustá Hajdovská, spolupracující s pionýrskou skupinou Manželé, nebo Lela Geislerová, která byla součástí oldschoolových projektů Coltcha a WWW. Ženy se nicméně z rapu vytratily ve chvíli, kdy v něm převládly machistické stereotypy. „Vůbec se jim nedivím, že nechtěly být v tomhle světě,“ dodává publicista a připomíná track Nemám ráda pražských PSH z roku 2006, který nevraživost ilustruje dokonale. Legendární crew si tehdy na feat pozvala Lelu Geislerovou a její střízlivé poetické popisy každodenních strastí doslova ušlapává neurvalá klackovitost Oriona a jeho verbalizovaná nespokojenost se sexuálními preferencemi jeho partnerky.

Vztek zůstává důležitou emocí i ve výpovědích rapperek, v posledních letech se ale významně mění, kam jej rapperky směřují. Jestli jsme v nultých a desátých letech slyšeli rapperky dissit hlavně sebe navzájem, po roce 2020 se jejich vztek začíná ve větší míře obracet proti patriarchátu, jak si v Soundsystému všímá Michaela Peštová. Arleta se v tracku Statement z roku 2021 nebojí rozjet beef nejen s Nik Tendem, ale skoro s celou scénou. Hellwana v tracku Babyface zase zesměšňuje sexismus jako takový. Nora Třísková ale připomíná, že redukovat tvorbu českých rapperek jen na vymezování se proti sexismu by byla chyba. „Některé to tak mají, ale jiné zase vůbec. Rap si berou jako nástroj k tomu, aby mluvily o tom, o čem chtějí mluvit, a na tom poli se angažují jinak,“ dodává.

Posádku Soundsystému už sice nebaví dokola zmiňovat pandemii jako zlom na hudební scéně, ale ani tentokrát jsme se jí vyhnout nedokázali. Neproměnila totiž jenom českou scénu (v průběhu pandemie se k průkopnici nové vlny českého rapu Hellwaně přidala třeba Arleta), ale jak upozorňuje Kristina Hamplová, změnila se i ta americká. „Do té doby tady byla Nicki Minaj, to byla queen, a kdokoli další kdo to zkoušel, s ní byl srovnáván. Rok 2020 byl opravdu rokem rapperek, najednou začaly vyskakovat další a další jména.“

V Česku na „rok rapperek“ stále ještě čekáme. I když se objevují stále nová jména, která přináší to nejkreativnější z české scény, do mainstreamu se zatím nepodařilo proniknout žádné. „Až půjdu po ulici a uslyším, že jeden track, který si lidi venku pouští, bude mít ženskej rappovej hlas, tak budu mít pocit, že se opravdu něco změnilo,“ uzavírá Kristina Hamplová.

Kromě rapových ženských hlasů Soundsystém zaujala i neobvyklá témata písní z nejnovějšího alba Pozdravy z polepšovny dreampopové hudebnice Anny Vaverkové. A došlo i na drby z hudební scény, tipy na desky, zážitky z koncertů, ale i letní rajčatový salát s příměsí klimatologie.

Playlist CZ rapperek:

Koho z českých rapperek neminout:

Arleta
Hellwana
Klara Wodehn
Lobbyboy&Saab900turbo
Annet X
Sawsane
Noyada
spookylynn99
Tokju Fokju
Tokyo Drift
Nell O’Donnell
OGmiaG
thc luna G
Playstation Princess

Playlist:

Anna Vaverková – Pozdravy z polepšovny
Mandy Indiana – I’ve seen way
Anitta – A Procura da Anita Perferita
Janelle Monae – The Age of Pleasure
Saya Grey – QWERTY
Amaare – Fountain Baby
Tora – i & what else
Bar Italia – Tracey Denim
Lucy Liyou – Dog Dreams
Khanate – To be Cruel
Liturgy – 93696
Gia Margareth – Romantic Piano

Buďte v obraze s playlistem Soundsystému, který upozorňuje na zajímavé nové desky.

Čtěte dále