Nikdo asi nespočítá, kolikátá je Javelin deska v diskografii Sufjana Stevense. Ta totiž obsahuje kromě studiových nahrávek i spoustu nejrůznějších „odboček“, jako je hudba k baletu, soundtracky k experimentálním filmům nebo progrocková pětialba. Jasné však je, že Javelin je Stevensovo nejosobnější album přinejmenším od osm let staré nahrávky Carrie and Lowell, kterou natočil po smrti své matky. S tragédií je spojená i novinka – těsně po vydání desky jsme se dozvěděli, že je věnovaná Stevensově nedávno zesnulému partnerovi.
„Jsem radši, když jsou umělci plodnější, když nemají autocenzuru. Říká to hodně o jejich kreativním a myšlenkovém procesu a také o jejich životě. Poskytují nám hodně záchytných bodů, které s nimi můžeme sdílet,“ říká Jiří Špičák o diskografii Sufjana Stevense. Také ale připomíná, že Stevens nemá v oblibě zobrazovat emoce monochromaticky, ale naopak vrstevnatě. „Je to deska o loučení, která cestuje od ohlušujícího zármutku po zjištění, že i přes konec ti zůstalo něco, co jsi zažil a co ti nemůže nikdo vzít,“ souhlasí s ním Michaela Peštová.
Soundsystém se zaobíral i debatou o stavu kulturní publicistiky, kterou otevřel časopis Host ve svém posledním čísle. Souhlasí posádka podcastu s tím, že současné psaní o umění je příliš zatíženo emocemi? Nora Třísková povyprávěla o svém výletu na prestižní festival Le Guess Who? do Utrechtu a došlo samozřejmě i na zpravodajství z Karlovy zahrady a novinky ohledně koček.
Jak se do písní Sufjana Stevense propisuje jeho víra v Boha, je Karel starý rockista a existuje vůbec „dílo o sobě“? To všechno se dozvíte v novém díle podcastu Soundsystém, ve kterém nechybí ani tipy na nové desky nebo výhled na prosinec.
Buďte v obraze s playlistem Soundsystému, který upozorňuje na zajímavé nové desky.
Playlist:
André3000 – New Blue Sun
Mary Lattimore – Goodbye, Hotel Arkada
Adela Mede – Ne Lépj a Virágra
Armand Hammer – We Buy Diabetic Test Strips
ML Buch – Suntub
Sofia Kourtesis – Madres
Sufjan Stevens – Javelin