Unikátní jako FKA twigs. Na albu MAGDALENE hledá hudební ikona ženskou sílu

Nové album britské zpěvačky, hudebnice a tanečnice FKA twigs MAGDALENE je meditací nad ženskou rolí ve společnosti i nad tím, co od žen očekávají muži.

Foto FKA twigs

Marie Magdalena byla podle Nového zákona jedna z žen, které doprovázely Ježíše a stály věrně pod jeho křížem. Když nalezla jeho hrob prázdný a promluvila s ním po jeho vzkříšení, šla novinu oznámit apoštolům. V západní tradici je nicméně Máří Magdalena omylem pokládána za bývalou prostitutku, z níž Ježíš předtím „vyhnal sedm démonů“, což je ale chybná záměna s jinou biblickou postavou. Po Panně Marii je Magdalena druhá nejdůležitější ženská postava z Bible a v mnoha církvích je uctívána jako svatá, někde dokonce jako rovná Ježíšovi.

„Panna a děvka – Magdalena pro mě reprezentuje tyto dvě věci jako archetyp. Jako žena můžu být nevinná a čistá a svěží, ale dokážu být i nebezpečná, svůdná a mocná, a obojí se může dít souběžně.“

Právě postava Máří Magdaleny dala jméno druhé studiové desce FKA twigs. „V jejím příběhu jsem našla spoustu síly, Magdalena má v sobě hodně důstojnosti, grácie i inspirace,“ vysvětluje FKA twigs v rozhovoru pro magazín i-D, proč desku pojmenovala právě podle ní. „Pravděpodobně byla Ježíšovou nejlepší přítelkyní, jeho důvěrnicí. Byla bylinkářka a léčitelka, ale jak už to bývá, lidi její příběh překroutili, a najednou je z ní prostitutka.“

V hlavní roli bývají muži

FKA twigs poutá pozornost fanoušků i kritiky už od dvojice EPs, které vydala v letech 2012 a 2013. Svůj futuristický pop čerpající stejnou měrou z klubové hudby i R&B pak přivedla k dokonalosti na dlouhohrajícím debutu LP1 o rok později. V následujícím roce ještě vydala experimentální kolekci M3LL155A propojující písně s krátkým tanečním filmem. Pak se ale na čtyři roky odmlčela.

Bulvár v přímém přenosu sledoval její rozchod s hercem Robertem Pattisonem, s nímž byla údajně zasnoubená, a vloni zpěvačka přiznala, že se musela podrobit sérii gynekologických operací, které jí odstranily potenciálně nebezpečné nádory. Obě tyto životní okolnosti se na nové desce odrážejí – MAGDALENE je pro FKA twigs katarzí a úplně novým začátkem.

Podobně jako její kolegyně Björk vystupuje i FKA twigs často proti stereotypům, s nimiž hudební tisk píše o ženských interpretkách či hudebnících jiné barvy kůže. Ohradila se, když ji časopisy jako „míšenku z jižního Londýna“ automaticky zařazovaly do škatulky R&B, a nelíbilo se jí, když novináři v recenzích psali o tom, že za její hudbou stojí slavní producenti – ať už to byl venezuelský experimentátor Arca nebo Paul Epworth, spolupracovník Adele či Coldplay.

„Někdy se musím smát nad tím, jak je váš příběh jakožto ženy spojován s narativem nějakého muže. Ať už děláte cokoliv a ať je vaše dílo sebelepší, někdy jako by bylo potřeba spojit vás s mužem, aby dostalo nějakou hodnotu. Já sama jsem se tak cítila mnohokrát,“ řekla ve zmíněném rozhovoru. Naráží tím také na způsob, jak o ní referoval britský tisk v době jejího vztahu i rozchodu s Pattisonem.

Nebát se sentimentu

Bolestný konec dlouholetého vztahu odráží třeba aktuální singl Sad Day, který se z klavírní balady nenápadně promění v bombastickou elektronickou symfonii, kde pod povrchem tepou beaty Skrillexe a Cashmere Cata. Píseň o touze po milované bytosti, která odešla, i přání definitivně opustit začarovaný kruh touhy a výčitek, je vzrušující jízdou na horské dráze emocí a dost možná i dosavadním vrcholem diskografie FKA twigs.

O podobném tématu je nejspíš i první singl z desky Cellophane, který album letos v dubnu ohlásil – balada plná bolestivých veršů („Snažím se sebrat, ale pak mě to dostane. A když jsi pryč, nemám to komu říct“) ohlásila v její diskografii určitý zlom. Poprvé tady FKA twigs naplno popustila uzdu svým emocím – a jestli do té doby často působila za hradbami futuristických elektronických zvuků poněkud chladně a odtažitě, v Cellophane se nestydí ani za špetku teatrálnosti nebo sentimentu.

„Nikdy by mě nenapadlo, že zlomené srdce může být tak všepohlcující. Nikdy bych neřekla, že moje tělo může přestat fungovat až do té míry, že už nebudu schopná vyjadřovat se fyzicky způsoby, které jsem vždycky milovala a nacházela v nich tolik útěchy,“ svěřuje se v textu doprovázejícím desku.

I zbytek alba pracuje s emocemi velmi otevřeně. V úvodní skladbě Thousand Eyes zpívá FKA twigs bezmála operním sopránem a její rozostřený zmnožený vokál pak splyne s elektronickými pulsy. Následná Home with You se také zcela obejde bez defektních beatů, které byly jejím poznávacím znamením dříve, a posluchač dostane mírně sentimentální baladu o osamělosti.

Daybed s atmosférickým podkladem od Oneohtrix Point Never je dojemná píseň o depresích (a masturbaci), zatímco Holy Terrain s atlantským rapperem Futurem (jediným vokálním hostem desky) vypráví o opatrném našlapování a nejistotách při hledání nové lásky. Zámořská trapová superstar tady vystupuje ve své typické roli zničeného muže, který potřebuje zachránit, a tak se zde převracejí tradiční vztahové role.

Návrat z pekla

„Panna a děvka – Magdalena pro mě reprezentuje tyto dvě věci jako archetyp. Jako žena můžu být nevinná a čistá a svěží, ale můžu také být nebezpečná, svůdná a mocná, a obojí se může dít souběžně. V moderní společnosti jsou ženy často vtlačeny do pozice, kdy si musí vybrat jen jedno, a to je škoda. My jsme ty nejmocnější ženy a můžeme být obojí,“ říká FKA twigs, pro niž je příběh Magdaleny a její existence v obecném povědomí zároveň příkladem „mužské projekce a toho, jak patriarchát ovládá narativy výrazných ženských osobností.“

MAGDALENE se už teď zařadila mezi nejlepší desky, které letos vyšly. Způsob, jakým FKA twigs míchá silné (a vlastně tradiční) písňové motivy s experimentální produkcí, je zcela unikátní i v současné postžánrové době, kdy se o podobné prolnutí světů pokouší leckdo. Málokdo ale má k dispozici takový talent, uměleckou vizi a také schopnost ukočírovat nápady svých spolupracovníků jako FKA twigs. Při poslechu její nové desky vám možná dojde, jak moc současnému alternativnímu popu chyběla její odvaha a schopnost překvapovat posluchače. FKA twigs si prošla peklem, ale na MAGDALENE se vrátila silnější než kdy předtím.

Autor je hudební publicista.

 

Čtěte dále