Začnou významní výrobci potravin uvádět u svých produktů jejich uhlíkovou stopu?

Potravinářská společnost Quorn Foods bude na své výrobky dávat údaje o tom, jakou mají uhlíkovou stopu. Umožní tak zákazníkům sledovat dopad potravin na životní prostředí.

Již tento týden uvede společnost Quorn u online nákupů informace o uhlíkové stopě u třiceti nejprodávanějších produktů. Od června se začne stejná informace objevovat i u dalších výrobků a do konce roku by měla být označována celá jejich produkce.

Producent bezmasých potravin se sídlem ve Velké Británii tak vychází vstříc přáním zákazníků. Průzkum organizace Carbon Trust z dubna roku 2019 totiž ukázal, že dvě třetiny spotřebitelů podporují myšlenku grafického značení, které prokazuje, že výrobky byly vyrobeny v souladu se snahou snižovat uhlíkovou stopu. Společnost Carbon Trust bude také údaje uvedené na výrobcích Quornu certifikovat.

Quorn se již v minulosti snažil o výrobu potravin šetrných k životnímu prostředí. Konzumace jejich bezmasých výrobků podle nich umožnila v roce 2018 v porovnání s běžnými masnými produkty úsporu až dvě stě tun CO2. Dopad mykoproteinu (bílkoviny na bázi hub používané v produktech Quorn) na produkci skleníkových plynů je podle nich o devadesát procent nižší než u hovězího masa.

Nejde o první pokus potraviny tímto způsobem označovat, a vyjít tak vstříc přání části zákazníků po informacích, které jim umožní stravovat se co nejekologičtěji. Největší britský provozovatel maloobchodů Tesco například upustil od plánu označit na všech svých výrobcích uhlíkovou stopu, i když jej původně označoval za „revoluci v zelené spotřebě“. Podle něj se do plánu nepodařilo zapojit ostatní výrobce a supermarkety.

Obchodní ředitel Quorn Foods Peter Harrison si však myslí, že doba už k tomuto způsobu označování výrobků dozrála. Pro deník Guardian k tomu řekl: „Jde o to, abychom lidem poskytli informace potřebné k odpovědnému rozhodování o jídle, které konzumují, a jeho dopadu na klima.“

Čtěte dále