Galerie Vi Per: Zajímá nás architektura se společenským a politickým přesahem

Podcast Bulvár s kurátorkami Irenou Lehkoživovou a Barborou Špičákovou o problému skladů v krajině, investičních nemovitostech, gentrifikaci Karlína i důležitosti přechodů pro chodce.

Galerie Vi Per sídlí v pražském Karlíně už od roku 2016 a snaží se prezentovat architekturu trochu jinak, než jak jsme z tradičních galerií zvyklí. „Nezajímají nás tolik výstavy typu současná vesnická architektura, ale spíš témata, která architekturu propojují s dalšími oblastmi a poukazují na nějaké společenské problémy,“ vysvětluje Irena Lehkoživová. Ve Vi Peru tak například proběhla výstava o skladovacích halách, které stále více a více pohlcují českou krajinu, nebo o tom, jak sesuvy půdy ovlivňují nejen lidské životy, ale třeba i investiční trh.

„Samozřejmě vnímáme, že galerii provozujeme ve čtvrti, která se za posledních patnáct let zásadně proměnila,“ říkají kurátorky. Gentrifikaci Karlína se snaží reflektovat i ve své činnosti – před pár lety se například Vi Per proměnil v klasickou karlínskou putyku, které v důsledku zvyšování nájmů a proměny skladby obyvatel ze čtvrti mizí. Galerie se ale neomezuje jen na české problémy, naopak dává velký prostor globálním tématům. Nedávno vydala třeba oceňovanou knihu Private Views o superluxusních bytech na Manhattanu a důsledcích investičního trhu s nemovitostmi.

V podcastu probíráme i to, jak poznamenává drahou kancelářskou čtvrť globální pandemie, a dojde i na otázky, jestli potřebujeme novou filharmonii. Hovořili jsme rovněž o tom, co se v pražském urbanismu v poslední době povedlo a co naopak nepovedlo.

Poslechněte si také rozhovor o výstavě o rodičích a dětech v Praze, která proběhla nedávno v galerii Vi Per, a podcast Pop s Andi Schmied, autorkou nejkrásnější výtvarné knihy roku – Private Views.

Čtěte dále