Výsledky XII. ročníku hudebních cen Vinyla: Tomáš Niesner, Mat213 a festival Pop Messe

Uspěli i mladí producenti Mezi patry klid a hudební publicisté David Laufer a Jiří Slabihoudek. Vítězové XII. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera ve středu 22. února v pražském Lucerna Music Baru.

Za Desku roku kritici zvolili album Bečvou od kytaristy Tomáše Niesnera, jež představuje citlivou univerzální zprávu o klimatickém žalu. Objevem roku je digitální písničkář Mat213. Počinem roku je festival Pop Messe. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesli hned dva autoři, Jiří Slabihoudek a David Laufer. V rámci letos podruhé vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro mladé producenty*ky do 30 let porota vybrala duo Mezi patry klid.

„Jen stěží by oceněná alba v kategorii Deska a Objev mohla mít odlišnější východiska. Tomáš Niesner na albu Bečvou naléhavě a bolestně zpracoval skutečný příběh z reálného života vztažený ke krajině svého dětství. Tvorbu digitálního písničkáře Matěje Čecha alias Mat213 naopak vystihuje lehkost, naivita a reflexe roztěkanosti života mladé generace, který se v nemalé míře odehrává virtuálně na sociálních sítích,“ říká jeden z koordinátorů cen Vinyla Pavel Uretšlégr.

Rozdílné přístupy k tvorbě porota hodnotila rovněž v rámci III. ročníku Ceny Jany „Apačky” Grygarové. „Porota vybrala Jiřího Slabihoudka, který velmi poutavě překlenuje hranice mezi populární a klasickou hudbou. A mosty mezi staršími a mladými posluchači nezávislé hudby erudovaně staví také publicista David Laufer,“ dodává za organizátory Tomáš Grombíř.

Ve výzvě Bastl Electronic Track porota z celkového počtu 39 přihlášených skladeb ocenila track Lojza Kotřábek od dua Mezi patry klid, jež tvoří Matouš Pospíšil a Šimon Pacek. „Laureátům ve spolupráci s naším partnerem Bastl Instruments poskytneme podporu k natočení autorského EP, včetně zapůjčení nástrojů, propagace, mentorské a koncertní podpory,“ uzavírá Grombíř. Věcné ceny od společností Bastl Instruments a GoOut, která je hlavním partnerem slavnostního vyhlášení, obdrželi ocenění a laureáti všech kategorií.

Tradiční vizuál limitované stokusové série LP desky obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, shrnuje podstatné počiny tuzemské scény a zároveň slouží jako základní ocenění pro vítěze všech kategorií. Letos jej připravily výtvarnice a performerka Kateřina Konvalinová a sochařka Erika Velická, jež jako Lobbyboy&saab900turbo byly také součástí nominací.

Během slavnostního večera vystoupili hned čtyři z nominovaných umělců Anna Vaverková, Mat213, Lobbyboy&saab900turbo a kapela Tamara. Celým programem jako moderátor provedl programový šéf Radia 1 a zároveň člen Rady hudebních cen Vinyla Zdeněk Lichnovský. „Tímto okamžikem Vinyla nekončí. Na domácí hudební scéně už několik let působíme celoročně, během roku opět chystáme sérii koncertů, přednášek či vzdělávacích workshopů, a to napříč celou republikou,“ dodává za organizátory Vinyly Pavel Uretšlégr.

Ocenění umělcům v kategorii Deska a Objev předaly členky Rady hudebních cen Vinyla Aneta Martínková a Michaela Peštová, v kategorii Počin roku člen poroty Vojtěch Tkáč. V porotě pro mladé hudební publicisty*ky zasedli Miloš Hroch, Eva Klíčová, Pavel Turek a Táňa Zabloudilová. Porotu pro výběr mladých producentů*tek do 30 let tvořili Natálie Pleváková, Sára Vondrášková (Never Sol), Ondřej Mikula (Aid Kid), Ondřej Lasák a Matěj Kotouček.

Komentáře k výsledkům od porotců ceny Vinyla

Aneta Martínková k ocenění Deska roku – Tomáš Niesner

Deska Bečvou dosahuje zdánlivě protichůdných úspěchů – jde o album se silným konceptem, přesto dovede emocionálně zdevastovat i posluchačstvo neseznámené s pozadím jeho vzniku. Niesner se na nahrávce vyrovnává s lokální ekologickou katastrofou, jako citlivé univerzální zprávě o klimatickém žalu se jí ale dostává ovací i v zahraničí. Tahle deska se svou unikátní kombinací akustických kytar, syntezátorů i terénních nahrávek ze stokilometrové pouti podél mrtvé řeky dovede úderně zasáhnout citlivá místa lidské duše a zarýt se do paměti, aniž by vykračovala za hranice žánru experimentální hudby směrem k popu. Ve své nekompromisnosti tak tragický rozměr vztahu mezi člověkem a přírodou zachycuje s hloubkou, která je na domácí scéně bezprecedentní.

Tomáš Niesner. Foto archiv autora

 

Michaela Peštová k ocenění Objev roku – Mat213

Skromnost, imaginace, sebeironie i naivita. Tak by šlo v krátkosti shrnout tvorbu originálního pražského vizuálního umělce a hudebníka Mat213. Jeho písničkářství výjimečným způsobem zachycuje roztěkanost života, který se stejnou měrou odehrává na sociálních sítích jako v realitě. Jeho obtížně zařaditelné skladby, které spíše připomínají digitální 3D modelace, sice staví na generačních klišé, srozumitelností příběhů o bezvýchodnosti i lásce se mu však generační hranice daří umně překračovat a i mnohé stereotypy bořit.

Vojtěch Tkáč k ocenění Počin roku – festival Pop Messe

Navzdory nepříznivé situaci na počátku dekády se Pop Messe podařilo zařadit mezi nejprogresivnější nové festivaly v České republice. V době, kdy se koncerty a hudební události konaly pod přísnými pandemickými restrikcemi, v Brně vznikala akce, která od ostatních větších festivalů v zemi vybočila programem i komunikací. Od prvního ročníku brněnský Pop Messe dává mladým talentům prostor vystupovat na velkých pódiích v hlavní časy po boku předních jmen světové elektroniky nebo rapu. Publikum si mohlo kromě zástupců tuzemské alternativy užít koncerty hvězd jako Bicep, Kae Tempest, Aïsha Devi, Modeselektor, Skepta a Tommy Cash. Přednost festivalu spočívá také v genius loci zelení obrostlého stadiónu Za Lužánkami nebo obskurního devadesátkového hotelu Bobycentrum. Pop Messe ukazuje, jak sympaticky jde v Česku vybudovat velký festival s osobitým přístupem a jasnou identitou.

Odborná porota k Ceně Jany „Apačky“ Grygarové – Jiří Slabihoudek a David Laufer

Texty Jiřího Slabihoudka skvělým způsobem překlenují hranice mezi světy populární a klasické hudby. Vzděláním muzikolog, ovšem s velkým zájmem o kulturní analýzu hudby, si tvůrčím způsobem vypomáhá přístupy z obou disciplín. Nabízí propojení. K psaní o komerčních hvězdách přistupuje s hlubokým porozuměním a se snahou najít v jejich produkci cosi nadčasového, v prostředí hudby klasické zase dokáže poukázat na velmi dobové aktuální trendy napojené na provoz i společenské posuny. Umí slyšet a interpretovat hudbu klasickou, jako by to byl pop a naopak, což je ve zdejším prostředí ojedinělé a velmi obohacující.

David Laufer na tuzemské hudebně-publicistické scéně symbolizuje hlas generace Z, která svou přetaktovanou pozornost směřuje k hyperpopu, digicoru a jejich nekonečným variacím. Laufer se do mnohdy (hyper)chaotického prostředí deep-Soundcloudu a podzemních pater komunikačních platforem jako Discord vydává jako insider, ale poznatky a zážitky o spletité síti mikrožánrů překládá srozumitelně a s novinářským rozhledem, že mu porozumí i čtenářstvo o několik generací starší. Kombinuje subkulturní výbavu s kulturními teoriemi, orientuje se v problematice platformizace hudby a technologií, přitom pořád píše čtivě a s jiskrou. Pokud se chcete zorientovat v hudbě digitálního přetížení, David Laufer je váš nejspolehlivější průvodce.

Odborná porota k vítězi výzvy Bastl Electronic Track – Matouš Pospíšil & Šimon Pacek (Mezi patry klid)

Producentské duo Matouš Pospíšil & Šimon Pacek (aka Mezi patry klid) se v přihlášce hlásí k futuristickému odkazu jmen jako Arca, A. G. Cook či Iglooghost. Jejich hyperfolkový banger „Lojza Kotřábek“ nám ale spíš než naleštěným sound designem učaroval svou hravostí a kompoziční promyšleností. Nikdo z poroty asi nečekal, že ta nejchytlavější věc v celém Bastl Electronic Tracku soutěži bude postavená na samplu Leoše Janáčka. Mezi patra klid ale tento kontextem zatěžkaný zdroj dokázali zbavit jakékoliv škrobenosti a s nebývalým vtipem a kreativní úsporností ho deformují až do euforicky provzdušněného finále, po kterém se v podstatě nejde neusmívat.

O Vinyle

Cenu inicioval a produkčně zajišťuje spolek Vinyla, zastoupený Pavlem Uretšlégrem a Tomášem Grombířem. V minulém ročníku 2021 kritici za Desku roku zvolili album Fragility of Context od elektronického producenta Olivera Torra. Objevem roku byla experimentátorka Ursula Sereghy a ocenění Počin roku za své aktivity získal promotérský kolektiv Heartnoize Promotion. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesla redaktorka časopisu Full Moon Maria Pyatkina. V rámci loni poprvé vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro mladé producenty a producentky porota vybrala Johannese Tröstlera a Pavlu Bastlovou.

Partneři

Hlavním partnerem hudebních cen Vinyla je společnost Bastl Instruments, slavnostního vyhlášení společnost GoOut. Projekt se uskutečňuje za finanční podpory statutárního města Brna, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury, Magistrátu hl. města Prahy a Jihomoravského kraje. Hlavními mediálními partnery Vinyly jsou Česká televize, Deník N, Alarm, Radio Wave, Radio 1, Full Moon a Frontman.cz.

Bližší informace o hudebních cenách Vinyla včetně podrobného způsobu hlasování apod. naleznete na www.vinyla.cz

Čtěte dále