Třicítky, cyklostezky a parkovací reforma. Co bude v Praze s dopravou? Na to hledá odpověď nový díl podcastu Bulvár

Speciální díl podcastu Bulvár, nahrávaný živě v rámci festivalu Za Prahu udržitelnou a sousedskou, se týkal dopravy. Hostil Žaloudka, Scheinherra, Lněničkovou a Polákovou.

Druhý květnový víkend se v Praze odehrál další ročník festivalu Za Prahu sousedskou a udržitelnou, který tematizuje kvalitu života v hlavní metropoli Česka. Jeho stěžejním tématem byla doprava. Deník Alarm uspořádal v rámci tohoto festivalu živou debatu podcastu Bulvár. Apolena Rychlíková a Táňa Zabloudilová si do něj pozvaly hned čtveřici hostů.

Diskutovat přišli Matěj Michalk Žaloudek, zastupitel na Praze 3 (Zelení), Zuzana Poláková, odbornice na aktivní dopravu ze spolku AutoMat, Gabriela Lněničková, zastupitelka města Prahy a vedoucí odborné skupiny pro dopravu za Piráty a Adam Scheinherr, zastupitel a bývalý radní pro dopravu z Prahy sobě.

V první části debaty se diskuze točila kolem možnosti zavedení maximální rychlosti 30 km/hodinu, po kterém volají aktivisté a aktivistky pořádající takzvané Pomalé pochody. „Podle mě je to přesně takové parametrické opatření, které má šanci proměnit naše uvažování o městě,“ říká na adresu „třicítek“ zelený zastupitel Matěj Michalk Žaloudek.

Panelisté a panelistky se na zavádění třicítky minimálně v rezidenčních zónách nebo třeba v blízkosti škol a školek shodli s tím, že jedním z hlavních kritérií dopravní politiky by měla být bezpečnost. Zuzana Poláková v tomto kontextu připomněla strategii 0, kterou se snaží naplňovat velká evropská města. „Jde o to, aby se počet smrtelných nehod po srážce s autem dostal na nulu,“ vysvětlila Poláková z Automatu.

Další diskutovanou oblastí byl způsob, jakým se Praha postavila ke koronavirové krizi. Bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr přiznal, že po masivním odporu některých skupin lidí proti částečné proměně Smetanova nábřeží neměl už moc sílu věnovat se dalším progresivnějším opatřením ve městě. A to i přesto, že v řadě okolních zemí to byl právě koronavirus, který katalyzoval proměnu města směrem k větší bezpečnosti a přívětivosti, k omezování automobilové dopravy a podpoře živého města.

Dostalo se také na cyklostezky a parkovací reformu. Podle Gabriely Lněničkové z Pirátů tu máme „parkovací socialismus“, kdy parkovací místo na celý rok stojí pouze 1 200 korun, na zmenšené ploše dokonce pouhých 600. Proč se Adamu Scheinherrovi nepodařilo prosadit alespoň tu variantu, kterou navrhovala poradenská skupina Deloitte? A co s tím dnes hodlá dělat jeho nástupce, radní pro dopravu Zdeněk Hřib? I to se dozvíte v novém díle podcastu Bulvár.

Čtěte dále