Podcast speciál: Kulturní publicistika jako kecy v hospodě

Mimo obvyklé podcasty přinášíme záznam diskuse z festivalu Beseda u bigbítu. O kulturní politice a publicistice jsme tu mluvili s Annou Štičkovou a Karlem Veselým.

Debata Evy Klíčové s Annou Štičkovou a Karlem Veselým proběhla v rámci festivalu Beseda u bigbítu, který se konal 4. a 5. srpna v Tasově na Slovácku. Anna Štičková se věnuje výzkumu knižního trhu, nezávislé literatuře a také kultuře v Česku obecně. Jako zástupkyně Asociace spisovatelů se účastní vyjednávání o budoucí podobě statusu umělce na ministerstvu kultury. Karel Veselý je hudební publicista (Full Moon, Alarm, A2, Aktuálně, Salon Práva) a spisovatel, autor knih o hudbě a společnosti (Hudba ohňů, Všechny kočky jsou šedé), románů (BombaFunk, Kov) a tvůrce podcastů (Rapspot – s Lubomírem Dítětem, Soundsystém – s Michaelou Peštovou, Norou Třískovou, Jiřím Špičákem a dalšími).

Na pódiu ve festivalovém stanu jsme mluvili o tom, proč je kulturní publicistika největším mediálním otloukánkem, jestli jí konkurují fanouškovské recenze a jaké příležitosti jí bere či dává digitalizace mediálního prostoru. Tématem, o které nešlo nezavadit, byla kulturní politika státu – komu je určená, kam směřuje největší objem dotací a grantů, kdo si může dovolit jet na spisovatelskou rezidenci a proč je dobré mít status umělce. Řešili jsme také, jestli se dá vydělat na podcastu o rapu.

Debatou se prolínaly „staré bolesti“, jako jsou genderové pasti (např. pay gap v kultuře), strukturální nedostatky v kulturní politice i český neoliberální mindset, že kultura si na sebe má hlavně „vydělat“, který tolik kontrastuje s přístupem kulturně vyspělých zemí. Na druhou stranu byly opatrně naznačeny i „nové naděje“.

Čtěte dále