Trapový beat je zhmotněním naší neschopnosti existovat v klidu na internetu. Kim Gordon a experimentální rap

Březnový Soundsystém se rozplývá nad novými deskami Kim Gordon a Moor Mother, které si vypůjčují formát současného rapu a vrací ho v polámané, excentrické podobě, ale zároveň do něj vtělují silnou výpověď.

Někdejší členka skupiny Sonic Youth není žádným nováčkem na poli experimentů a zvukových dobrodružství. Na své druhé sólovce The Collective volí Kim Gordon lakonický přednes do syrových trapových beatů a posluchačům nedává nic zadarmo. „Je to strašně hutné album, které v sobě kombinuje noisové, distortované kytary a experimentální trapové beaty a otvírá hrozně moc aktuálních témat, od postavení žen po toxickou maskulinitu,“ říká o nahrávce Nora Třísková a Karel Veselý dodává: „Je to možná paradoxně nejlepší rapová deska roku, aniž by to vůbec měl být rap.“ Gordon sice v rozhovorech popírá, že by deska byla vyloženě inspirovaná současným rapem, my jsme ale našli dost styčných bodů s tím, co se aktuálně děje na experimentální rapové scéně. Poněkud unavený rapový mainstream tyto výlety okysličují a ukazují cestu ze slepé uličky, v níž se žánr poslední roky ocitl.

Ze světa experimentů přichází i autorka druhé výrazné březnové desky Moor Mother. Ta na novince The Great Bailout mluví o tom, jak kolonialismus i nadále ovlivňuje současný svět a jak některé věci nelze jen tak jednoduše vymazat ze společenské paměti. Album už možná víc než rap připomíná současné divadlo a točí se kolem aktu zrušení otroctví ve Velké Británii v roce 1835, které skončilo tím, že království vyplatilo majitele otroků. Paradoxní situace, kdy bývalí otrokáři ještě zbohatli, inspirovala Moor Mother k přemýšlení o dědictví, na němž je postavena současná britská společnost. „Minulosti se nikdy nezbavíš. Nic není nikdy úplně zapomenuté a všechno, co se stane, je prostě tady s tebou napořád,“ konstatuje při poslechu desky Michaela Peštová.

Posádka Soundsystému si v novém dílu podcastu také zrekapitulovala vítěze hudebních cen Vinyla a podivuje se nad některými reakcemi na vítězství trnavského rappera Fvck_Kvlta hned ve dvou hlavních kategoriích výročních slovenských cen Radio_head Awards. Ne všichni vidí jeho angažovanou desku Cigán jako důležitý milník v slovenském rapu, místo toho se ji snaží zaplést do kulturních (ne-li politických) válek, které se momentálně na Slovensku vedou o veřejnoprávní rozhlas. Sousedům na východě držíme palce a i nás zajímá, kdy Denis Bango změní jméno svého rapového projektu na Kult kefovačky. A taky kdy vydá nové album.

V dalších rubrikách došlo na doporučení zajímavých březnových alb a singlů a nechyběly ani pozvánky na akce nebo výhled na další měsíc. Pochopitelně došlo i na oblíbené kočičí zprávy. Jak se měří znojemský čas? Zabil kapitalismus rap? A který hudebník rád spílá svým fanouškům? Poslechněte si nový díl hudebního podcastu Soundsystém.

Playlist:

Kim Gordon – The Collective

Moor Mother – The Great Bailout

Ariana Grande – eternal sunshine

Tierra Whack – World Wide Whack

yanntray a Tokyo Drift – Silver

Jednohubky:

Yaya Bay – Chasing The Bus

Aya ft. Ecko Bazz – Essente!

4Batz – act ii

Těšánky/Akce:

  • 17. 4. Bitoi @ Atrium Žižkov
  • 18. 4. Berlin @ Manson Fuchs2
  • 19–21. 4, 26–28. 4. Donaufestival @ Krems, Rakousko
  • 28. 4. Severní nástupiště @ Libeňská synagoga

Buďte v obraze s playlistem Soundsystému, který upozorňuje na zajímavé nové desky.

Čtěte dále