„The future sound of vesnice.“ Rohony a mdmx přenáší zvuk vesnických kulturáků do rapových klubů

Rapper a umělec Rohony zažil bláznivý rok 2023, který v prosinci korunoval úspěšným albem Superfly. Deska zachycuje nečekanou fúzi rapu, taneční hudby a vesnického hardrocku. Příběh o tom, jak prošli skrz rapovou scénou, vypráví čtveřice tvůrců alba Superfly.

Adam Rohony: Rapper a umělec. Na rapové scéně se pohybuje od začátku roku 2019, vydal několik singlů a EPček. Ve stejné době studuje na Fakultě umění v Ostravě, po jejímž dokončení se přestěhoval na rok do Prahy. Nyní bydlí v městysu Stařeč u Třebíče.

mdmx (Zdeněk Pejchal): Producent a hudebník, který od roku 2013 působí v projektu Yeezuz2020, se kterým vydali několik EPček a alb. Bydlí ve Znojmě, v okrajové části Přímětice.

Lukáš Zálešák: Vizuální umělec. Dlouhodobě spolupracuje s Rohonym. Několik let působil jako odborný asistent na Fakultě umění v Ostravě.

Tokyo Drift (Pavla Bastlová): Zpěvačka a producentka nominovaná před dvěma lety na Vinylu jako objev roku. Pochází z Brna, v současnosti studuje v Praze.

Superfly: Deska, kterou Rohony a mdmx vydali 1. prosince 2023. Vyskočila do Top 10 nejprodávanějších desek v ČR. „Chtěl jsem patřit do velkého města, ale největší síla je v mých kořenech,“ píše se v doprovodném textu k desce.

 

„Jsem z vesnice a ne z ulice / Mám vysokou školu, stejně radši pivo točím.“ (Rohony a mdmx – U Hřiště 380)

mdmx: Podle mě Rohony není vůbec rapper. Já říkám s oblibou, že je to regionální klenot. Ze začátku mě zaujaly jeho abstraktní texty, teď to vykrystalizovalo do persony – sorry, Adame, – vesnickýho burana. Spousta lidí se s tím může ztotožnit, ale zároveň je to úplně svý. On ale ve skutečnosti není buran, jen zaplnil díru na trhu. O něco podobného se pokoušeli Opak Dissu, stylizovali se do vesničanů, ale i když to jsou borci z vesnice, tak už teď bydlí v Praze. Rohony to udělal opačně. Byl v Praze a přestěhoval se zpátky na vesnici, aby mohl být vesničan.

Rohony: Superfly nakonec vůbec není rapová deska. Což mi nevadí, protože se moc neberu, jako bych byl rapper. Mě vždycky inspiroval Kanye West, který chtěl být něco víc než rapper. Vlastně ani moc neposlouchám žádnou hudbu, abych si nějakého interpreta pouštěl pořád, musím ho víc poznat.

Zálešák: Adam si našel cestu, jak svoje věci komunikovat ven. Našel si svůj jazyk, svůj rukopis. Řekl bych, že si vytvořil vlastní žánr.

Tokyo Drift: V těch starších věcech byla obrovská forma stylizace, bylo to zasazený do českýho mužskýho rapu, který je hrozně úzkej, a má silný definice a musíš bejt sexistickej machr, abys tam mohl existovat. To Adam musel splňovat, ale podle mě takovej ve skutečnosti není.

Rohony: Já jsem měl vždycky hlad. Ať už to byl fotbal nebo škola. Na uměleckou vejšku jsem šel, protože mě zajímalo oblečení a na vesnici jsem se o tom neměl s kým bavit. Přijel jsem do Ostravy a všichni byli skvěle oblečení, řekl jsem si, že chci patřit mezi ně. Pokusy o rap začaly už na konci střední v Jihlavě a v Ostravě jsem pak potkal Lukáše.

Zálešák: Adam byl mladší, já už byl někde na konci třetího ročníku, když přišel. Intuitivně jsem cítil, že bude dobrej. Sedli jsme si humorem a spojoval nás Kanye West. Tomu tehdy dělal kreativního ředitele Eli Russell Linnetz a mě napadlo, že bych s Adamem spolupracoval na téhle rovině. Bavilo nás synchronizovat hudbu a vizuály, probírat společně koncepty a dotahovat je.

V červenci 2022 se Rohony přihlašuje na TikTok a zveřejňuje zde krátké scénky. Postupně zde nabere desítky tisíc odběratelů.

Rohony: Mě na TikToku fascinovalo to, jak to je rychlý a jak tam ty čísla prudce rostou. Taky mě bavilo, že to celá rapová scéna odsuzuje. Jsem podle mě jedinej člověk z rapový scény, kterej tam funguje a nemusí se za to stydět.

Zálešák: TikTok byl zásadní, přiblížil se tam posluchačům, kteří ho tak dokázali víc poznat.

Tokyo Drift: TikTok může za všechno. Adam si tam postavil svoji personu, má zajímavou osobnost, charisma, je vtipnej. A nebojí se šlapat na promo.

Rohony: Nejdřív jsem moc nevěděl, co tam mám dávat. Víc to odstartovalo až s natáčením Superfly. Začal jsem opravovat barák a zveřejňoval kousky hotových skladeb. Konečně jsem našel klíč, jak sám sebe prezentovat co nejupřímněji. Začalo to dávat smysl.

Zálešák: Určitě byla důležitá i škola. Kdyby ji nestudoval, bylo by to jistě jiné.

V září 2022 vydávají Rohony a mdmx svoje první společné album Arpar.

mdmx: Seznámili jsme se přes Nobodyho (NobodyListen, pozn. KV), který byl jeho fanoušek. Když Rohony vydal Evolution, tak nám to pouštěl. A pak jsme byli na natáčení VirtualAddictu, což bylo během covidu. Šíleně dlouho jsme čekali, než přijdeme na řadu, zlili jsme se spolu a začali kamarádit. Session na Arpar začaly už někdy na začátku roku 2021. Scházeli jsme se ve Vilémovicích, kde bydlí jeho máma. Zavřeli jsme se do garáže a tvořili.

Rohony: Já s nikým jiným než s mdmxem nemůžu dělat. Líbí se mi, že se rychle dokáže přizpůsobit a baví ho, když nahazuju nápady. V těch trecích vidím nás dva.

Na začátku roku 2023 se Rohony stěhuje z Prahy zpátky do městysu Stařeč u Třebíče a začíná pracovat v hospodě svého otce.

Rohony: Když jsem se vrátil do Starče, dopisoval jsem ještě magisterku. V Praze jsem předtím bydlel tři čtvrtě roku, měl jsem tam brigádu a trochu mě to zničilo. Uvědomoval jsem si, že mi končí škola a hudba zatím úplně nevydělává. Pomohlo mi bezpečí rodiny, kterou jsem vždycky ve Starči měl. U otce jsem měl jistotu práce, a když jsem se sem vrátil, tak to ze mě všechno spadlo. Měl jsem to tak vždycky. Když jsem někde skončil s fotbalem, vrátil jsem se na chvíli domů, nastartoval se a pak zase vyrazil do světa.

Na uměleckou vejšku jsem šel, protože mě zajímalo oblečení a na vesnici jsem se o tom neměl s kým bavit.

mdmx: Přijde mi, že mu to tam vyhovuje víc než v Praze. Já to mám podobně. Trávím v Praze čas s lidma, který znám, ale baví mě bydlet na malém městě. Jsme oba vesnický typy, máme rádi svůj klid. Ve Starči je to podobný jako u nás v Příměticích, jen lidi se tam ještě zdraví na ulici. A taky je tam větší zima.

Tokyo Drift: Je to tam hezounký, je to taková zapadlá vesnice, kde je centrem všeho dění hospoda a hřiště. Přišlo mi hezký, že tam má svoji rodinu a felí spolu. Myslím, že Adam tam má pocit bezpečí a rodinný zázemí.

V dubnu 2023 Rohony a mdmx vydávají EPčko 21,5g a na něm je první velký hit V Třebíči na recepci překvapeni z rána s citací z textu písně Modlitba pro partu od Tří sester.

Rohony: Sedli jsme si s Lukášem a shodli se, že něco musíme změnit. Dřív jsme nad konceptem přemýšleli vždycky spolu, když jsem se vrátil na Vysočinu, začal jsem o hudbě přemýšlet víc sám.

Zálešák: Naše role se průběžně prolínaly. Za poslední rok jsme se naučili lépe spolupracovat a vyhradili jsme si svoje úseky zodpovědnosti.

Rohony: EPčka 21,5 a desert jsem už vymýšlel sám. Promítlo se do nich to, že mě začal bavit současný německý rap. Chtěl jsem zkusit něco podobného.

Tokyo Drift: Němčina je tvrdá, trochu kolotočářská a ten vliv se promítá i do způsobu, jakým Adam podává text. Třeba U Hřiště 380. Takový rap se teď dělá hodně i na Slovensku, ale u nich je to víc elegantní, zatímco u Adama je tam ta vesnice.

Rohony: Texty si už píšu dopředu, přinesu do studia nějaké reference, jak by měl znít beat a mdmx se od toho odpíchne.

mdmx: Dřív jsem já dělal beat a on do něj psal text. Od 21,5 g se změnil způsob naší práce.

Rohony: Věděl sem, že chci dělat šlapárnu a ty Tři sestry jsem chtěl ocitovat, protože jsem to poslouchal jako malej. Měl jsem to napsaný už dýl, ale nešlo mi to přes držku, dokud jsem to nezažil. Jednou jsme kalili v Třebíči a kamarádka nad ránem zahlásila, že si objednáme hotel a půjdeme chlastat tam. Takže jsem konečně v hotelu Atom v Třebíči zažil na recepci překvapeni z rána a mohli jsme to natočit.

mdmx: Když sem byl úplně malej, tak máma poslouchala devadesátkový eurodance, dělala ve Znojmě na diskotéce a nahrávala si DJské sety na kazetu, kterou jsme si pak pouštěli doma. Tenhle sound mám v sobě už od čtyřech let.

V létě 2023 natáčí mdmx, Rohony a Tokyo Drift album Superfly.

Rohony: Když jsem se vracel na Vysočinu, měl jsem v plánu živit se jako učitel dějin umění. Vystudoval jsem to a chtěl pracovat s dětma. Dostal jsem se do druhého kola pohovorů, ale nevzali mě. Tak jsem si řekl, že budu pracovat u otce v hospodě, opravovat barák a se Zdeňkem se pustíme do desky. Barák nám nadělil, že se můžeme věnovat hudbě.

mdmx: Studio vůbec neřešíme. Nahráváme v otevřeným obýváku, kde jsou na jedné straně okna, což je pro akustiku to úplně nejhorší. Přijedu, otevřu počítač, zapojím reproduktory, mikrofon a jedeme. Důležitý je, že to děláš v domácím prostředí, kde se cítíš komfortně, to je lepší než studio.

Rohony: Na Superfly jsem chtěl odrazit to, jak jsem se vrátil do Starče a jsem tam spokojenej. Pak už se ty motivy vesnice začaly objevovat víc a víc.

mdmx: Ze začátku jsem moc nevěděl, co si o tom myslet. Bál jsem se, jestli už nepřestřelil. Ale zároveň jsem si říkal: proč ne, proč to nezkusit.

Rohony: Měl jsem napsanej tracklist, byli tam i hosti, ale slíbil jsem si, že se všechno bude nahrávat tady. Takže kdo nedojel, tak měl smůlu. Nakonec dojela jen Pavla.

Tokyo Drift: Máme s Adamem asi hodně podobný zázemí, já studuju na umělecké vysoké škole stejně jako on, ale zároveň to jsou obory, ve kterých se nedá dělat hudba. K tvorbě máme podobný přístup, já jsem benevolentní a otevřená všem žánrům a mám ráda hudbu pro hudbu.

mdmx: Nahráli jsme to za dva týdny. Jeden v červenci a druhý v srpnu. A ten druhý ani nebyl celý. Byla to taková alkoholová párty. Ne, vlastně počkej, my jsme tomu říkali tábor. Podle mě tam byly i táborový podmínky. Pavla přijela hned druhý den.

Tokyo Drift: Přijela jsem do Starče a udělali jsme Avignon, na kterém jsem měla původně být, ale nakonec jsem tam zůstala celý týden. Na týhle desce jsem za chameleona, moje ego tam nehraje moc roli. Když bylo potřeba nazpívat chytlavej refrén, což bych nikdy neudělala, tak tady jsem se přizpůsobila. Pro dobro té desky a pro Adama.

Rohony: Vůbec jsem o Pavle nevěděl, ale Vojta Tkáč mi řekl, že jsem prý její rapový vzor a pak jsme se nějak náhodou potkali a dali se do řeči. Měla původně přijet jen na jednu noc a být jen v jednom tracku, ale pak zůstala až do konce. Dávalo smysl, aby tu desku provázal její hlas.

Tokyo Drift: Než jsem přijela do Starče, tak jsme neměli s Rohonym hotový žádný společný song. Zkoušeli jsme to, ale nikdy si to úplně nesedlo, pořád mezi námi byla nějaká bariéra. Cítila jsem, že mezi námi je nějaký umělecký propojení, ale nedařilo se nám to najít. Já dělám dost měkký, intimní věci a on byl tvrdej rapper, zlomilo se to až v té Starči. Udělali jsme Avignon a začali si věřit.

Foto Jan Gajdoš

 

„Každej den ve Starči, to je svátek. Čeho se já můžu bát, když mi na stole každej den přistane v krýglu dárek?“
Hitový singl
U Roháče vychází v polovině listopadu. Rohony a mdmx v refrénu parafrázují hit rockové skupiny Ready Kirken Černý brejle z roku 2002.

Rohony: Já rád testuju, co se dá udělat. Bylo mi úplně jedno, co na to budou říkat lidi. Mám to z umělecký školy, všechno mám obhajitelný a vím, že to není žádný kalkul. Sedělo mi to do konceptu a není to vykrádání, ale pocta. Deska Superfly je inspirovaná rádiem a všechno to jsou věci, které jsem poslouchal, když jsem vloni dělal v hospodě. Já si je normálně neposlechnu, dostaly se ke mně takhle.

Tokyo Drift: Když byl Adam v práci, tak jsme se Zdenym felili na jeho zahradě a poslouchali Markuse Revoltu, nejdřív ironicky a pak jsme jeden jeho track trochu vykradli do U Roháče.

mdmx: Adam v tý době ještě pracoval v hospodě, kde končil v poledne a my jsme za ním s Pavlou přišli a dali si u nich oběd a v rádiu zrovna hráli tuhle píseň.

Tokyo Drift: Jeden den jsme dostali ponorku, začalo nám z toho už trochu mrdat a tak jsme se rozhodli, že si uděláme výlet do Třebíče a podíváme se na katedrálu. A v autě jsme naladili Rock Radio a tam zase hráli Ready Kirken.

Skladba Cassiopea stojí na refrénu ze stejnojmenné písně třebíčské hardrockové kapely Matador. Jejího frontmana Pavla Macháta si Rohony a mdmx pozvali do studia.

Rohony: Matador poslouchali naši, když jsem byl malej, a ta písnička je legendární.

mdmx: Vůbec jsem to neznal, teprve pak jsem zjistil, že jsou docela populární.

Rohony: Refrén jsem chtěl původně přezpívat sám, ale pak jsem si řekl, že ho může nahrát Machát, když je tady v Třebíči. Oslovil jsem ho a klaplo to. Neznal mě, znal dědu, možná otce od vidění a myslím, že se toho nejdřív bál. Myslel si, že když je to spojený s rapem, že se tomu budeme nějak vysmívat. Ale přijel, a když nás viděl, jak na tom makáme, tak mu došlo, že to není žádná sranda. Byl i na tom koncertě a užil si to.

Tokyo Drift: Když mi to poslal na referenci, říkala jsem si, že je trochu magor. Ale během toho, jak vznikalo album, tak to začalo dávat smysl. Má to nějaký kontext a začalo to být super. Asi bych Cassiopeu nikdy neocenila, ale když to slyšíš v hospodě, tak to kope jinak.

Píseň Vinnetou je původně z repertoáru místní zábavové kapely Ančaband. Text napsal Kamil Fojt.

Rohony: Tady ve Starči byl pěvecký sbor, který založili chlapi, co spolu chodili na pivo. Mezi nimi byl i Kamil Fojt. Je to hudebník původně z Blatné, ale ve Starči žil dlouho. Taky jsem do toho sboru chodil a vzpomněl jsem si na Vinnetoua, kterého jsme tam zpívali.

Tokyo Drift: Ve Vinnetouovi je nejvíc slyšet Adamovo zázemí. Do malýho obýváku se namáčkla celá jeho rodina včetně malé Olči a všech sestřenic a bratranců a zpívali ten song, i když předtím nikdy nestáli před mikrofonem. To byl silnej moment.

Zálešák: Poslouchal jsem ten materiál, který nahrávali, průběžně a od začátku mě to nadchlo. Miluju povyšování něčeho nízkého na vyšší úroveň, takže jsem z toho měl radost. Moje úloha na Superfly byly vizuály. V nich hraje zásadní roli heslo Real 2 Real, který vzniklo v návaznosti na feedback lidí na věci, které Adam leakoval v průběhu natáčení desky. Lidé oceňovali, že Adam je real. Slyšel jsem to tolikrát, že se z toho pro mě stal důležitý motiv alba.

Od října 2023 točí Rohony a Zálešák seriál Návrat krále, který komediálním způsobem mapuje Rohonyho obnovenou fotbalovou kariéru. Umísťují ho na YouTube a Herohero, kde posbírali přes 600 platících odběratelů.

mdmx: Přijde mi, že dneska už nemá moc smysl vydávat klipy. Už na ně dneska nikdo nekouká, lidi si spíš pustí Spotify. Je super, když uděláš jednoduchej klip, který ti nezabere moc čas. Ale vydat EPčko a ke dvěma trackům dělat klipy, to je šílený práce. Znám to, protože jsem sám byl klipový režisér a vím, co to obnáší.

Zálešák: S nadsázkou řečeno, vyměnili jsme klipy za seriál. Návrat krále byl Adamův nápad a myslím, že o tom mluvil už před dvěma lety. Neměl představu, co by se tam mělo dít, ale už věděl, že to bude Návrat krále.

Rohony: Říkal jsem Lukášovi, že bych se chtěl vrátit k fotbalu a že by z toho mohlo něco vzniknout. Dva první díly jsem pracoval u otce a pak to celé někdy v říjnu bouchlo trackem U Hřiště 380, který vznikl náhodou a jen aby vyplnil čas mezi EPčkem a albem. Pak už jsem neměl myšlenky na to být v hospodě.

Zálešák: Zavázali jsme se k tomu, že vychází dva díly za měsíc. Já přijedu, Adam už má připravený jasný scénář, který probereme. Na mě je režie, to, jak jdou obrazy dohromady, jak postupujeme ve scéně, ale obsah a koncepce je Adamova práce. Hodně věcí vzniká impulzivně na místě.

Rohony: Tím, že to můžeme dělat tady v klidu, tak z nás spadl všechen stres. Sedneme si, pokecáme, nikam se nehoníme.

Zálešák: Řešili jsme to už roky, Adam hledal cestu, jak uvolnit svoji osobnost, kterou ukazuje v Návratu krále. Pro mě to není nic nového, já jsem ho takhle znal vždycky, ty fórky jsme spolu dávali odjakživa. Je to extrémně real, nic z toho není hraný. Něco je samozřejmě scénka, ale ten humor, to je on.

Ve stařečské hasičárně je 22. prosince pokřtěná deska Superfly.

Rohony: Na papíru je kapacita v sále 250, povoleno jsem měl 500, ale nakonec tam bylo 730 lidí. A to mi ještě lidi psali, že přijeli, ale nemůžou se tam dostat. Vyprodalo se to za hodinu. Atmosféra byla obrovská, byl to můj největší koncert. V podstatě jsem ve Starči vyprodal Lucernu. Přijeli lidi z celý republiky, ale byli tam samozřejmě i Stařečáci a to i starší generace.

mdmx: Křest byl úžasnej. Moc jsem si to užil. Byl jsem sice po nemoci a den předtím jsme se při přípravě intra k show trochu sejmuli, ale pak to ze mě spadlo.

Tokyo Drift: Moc se mi tam nechtělo, protože bylo 22. prosince a celý den strašně sněžilo. Ale v kulturáku se sešla celá Adamova rodina, máma udělala řízky a chlebíčky a měla jsem pocit, že tam všechny znám. Byl to zážitek jak z jinýho světa – Stařeč, hasičárna na vesnici, strašně sněží, je dva dny před Štědrým dnem a tam je 700 lidí, kteří přijeli z celý republiky.

Zálešák: Už při plánování jsem věděl, že to nebude koncert, ale spíš kulturní akce. Byl to takovej experiment – narvat lidi na rapový koncert do vesnickýho kulturáku.

„Já jsem prošel scénou naskrz“ (mdmx a Rohony – CC)

Rohony: Když jsme začínali, výtvarník Filip Nerad nám říkal, že si musíme stvořit vlastní scénu. A my jsme to tehdy nějak nechápali, ale teď mu dávám za pravdu. Nikdy jsme úplně do rapový scény nepatřili, sice nás všichni přijali, ale já jsem vždycky cítil, že trochu vyčníváme.

mdmx: Znám jeho kámoše z vesnice, mladí kluci, kteří znají fotbal a mají rádi rap, ale nikdo pro ně hudbu nedělá. A takových lidí je spousta. Kluci, kteří chodí do vesnický hospody a Adam dělá to stejný, takže si rozumí. Furt je to lepší, než kdyby rapoval o něčem, co nikdy nežil.

Rohony: Místní lidi se mi ze začátku chechtali, ale teď se ke mně hlásí. Já ale nejsem ten typ člověka, že bych měl potřebu jim to nějak vrátit. Jsem šťastnej, že mě přijali. Jak tady zůstanu dlouho, nevím. Mě asi dostane do Prahy jen holka. Teď jsem tam byl pár dní a vysálo mě to. Jsem rád, že jsem zpátky, koupil jsem si televizi a vlastní šipkomat.

„Jsem spokojenej (uh), mám ten dobrej pocit (hh).

Přijdu do hospody a hned mi to točí (Pojď, pojď, pojď)“

(Rohony & mdmx – U Hřiště 380)

Čtěte dále