Singl tiktokerky Belly Poarch láme rekordy. Jak to, že si TikTok tak tyká s pop music?

Už několika tiktokerům se podařilo stát se globálními popovými hvězdami. Jen singl Belly Poarch ale vede i nad Billie Eilish.

Chceš si sestavit perfektní holku? Vybrat si jiný zadek, prsa nebo barvu očí? Tak takhle to nefunguje: „Pokud chceš dokonalost, nejsem pro tebe,“ vzkazuje světu třetí nejsledovanější tiktokerka Bella Poarch ve svém hudebním debutu Build a Bitch. Ze sociální sítě TikTok skáče do vod pop music a zdá se, že úspěšně – singl z letošního května nastřádal za první měsíc na YouTube už přes 170 milionů zhlédnutí, osmdesát milionů streamů na Spotify a vyšplhal se na 56. příčku žebříčku Billboard Hot 100. Bella tak jen upevňuje vliv TikToku na současnou pop music. Dosud pro lajky musela tančit do cizích beatů a otevírat pusu na cizí písničky, jak je v mainstreamové části aplikace, takzvaném straight TikToku, běžné. Situace se ale mění: „šlo čekat, že si influenceři dříve či později začnou vyrábět své vlastní hity,“ komentují trend tiktokerského popu LA Times.

Uvěřitelnost Bellina debutu oproti ostatním může plynout z toho, že ona se na vstup do pop music zkrátka hodí.

Bella totiž není sama. Svou první skladbu zveřejnila nedávno i jiná tiktokerka, Addison Rae, která nad ní vede o deset milionů sledujících, a singly vydává od minulého roku i Dixie D’Amelio – společně jsou všechny v top desítce nejsledovanějších profilů a všechny se daly na hudební dráhu oficiálně až poté, co se staly hvězdami. Na TikToku už dávno bylo zvykem, že influencer masivně proslavil song tím, že na něj ve videu například zatancoval – za tím účelem mohou interpreti svou hudbu už předem tvořit podle potřeb platformy a doufat v jackpot, případně si takové promo zaplatit (třeba u nejslavnější tvůrkyně Charli D’Amelio za čtyřicet tisíc dolarů). Bella zde ostatně prorazila právě jen tím, že dělala roztomilé obličeje do něčí hudby a spojila to s různými tanečními trendy či tiktokovými výzvami. Najednou má sedmdesát milionů sledujících a vydává vlastní písničku. Z tiktokerky se přes noc stala popová hvězda.

Výjimečný úspěch Belly

To, že influencer s desítkami miliony sledujících vydá singl, který se stane virálním, není samozřejmě samo o sobě nic překvapivého. Pokusy ostatních zmíněných top tiktokerů o vstup do světa pop music ale za Bellou silně zaostávají – jak aktuální píseň slavnější Addison Rae, tak ty od Dixie D’Amelio či například Lil Huddyho dosáhly jen zlomku toho, co za stejnou dobu nasbíral Build a Bitch. I videoklip k hitu Your Power z nového alba etablované zpěvačky Billie Eilish, vydaný dokonce o dva týdny dříve, se na YouTube drží daleko pozadu. Bella se zkrátka se svými 170 miliony zhlédnutí nějakým způsobem vymyká, o čemž svědčí i to, že se její skladba stala na YouTube nejsledovanějším debutem nového umělce v historii, jak informuje jedno z největších hudebních vydavatelství Warner Records, s nímž podepsala smlouvu těsně před vydáním své písně. Debut slavnější tiktokerky Addison Rae s nazvem Obsessed vidělo na YouTube 21 milionů lidí. To je přibližně osmkrát méně než Bellino Build a Bitch.

Podpora obrovského labelu zajisté pomohla, Bellin úspěch pramení ale i z dalších faktorů. Bella prostě dokonale zvládla žánr – její song je hravě drzý s příjemnými vokály a chytlavým dropem a nad klasicky průměrnými pokusy influencerů vyniká kvalitou zvuku (o který se postaral hudebník Sub Urban) i úrovní videoklipu. K jeho úspěchu nepochybně přispělo i to, že v něm hrají influencerka Mia Khalifa, streamerka Valkyrae a řada dalších internetových celebrit. Společně s nimi Bella demoluje dystopickou továrnu na ideální ženu a se sekyrou v ruce se mstí všem mužům, kteří si svou partnerku přišli takhle nelidsky vyrobit. „Chci jen, aby si lidé uvědomili, že nemusí být perfektní. A že je to OK,“ popisuje svou píseň pro magazín Vogue. Sama nicméně ony kritizované ideály krásy splňuje a svými videi i udržuje.

Od námořnictva na TikTok

Bella se hudbě věnuje odmalička, jak dosvědčují i dřívější videa na jejím instagramu, na nichž sedí v pokoji, hraje na ukulele a zpívá covery písní. „Protože jsem byla nejprve influencerka, teď si lidé myslí, že začínám dělat hudbu jen tak. Já ji ale vlastně dělám celý život,“ komentovala negativní reakce, kterým čelí tiktokeři začínající s hudební kariérou. Propojenost Belly (i TikToku obecně) s populární muzikou dosvědčují i její dřívější videa s Justinem Bieberem, rapperem Tyga nebo K-popovou skupinou BLACKPINK a Selenou Gomez, kterými si v hudebním průmyslu připravila ideální zázemí pro následný vlastní debut. Po vydání Build a Bitch ji nadto oslovila streamovací služba Pandora, které aktuálně pomáhá rozjet hudebněpropagační platformu TikTok Tastemakers.

Bella se ale od představy klasické tiktokové influencerky liší nejen svým bližším vztahem k muzice – narodila se na Filipínách, je jí 24 let a stihla odsloužit tři roky u amerického námořnictva na základně v Japonsku. V roce 2020 pak zveřejnila video, v němž otevírá pusu a kýve hlavou do rytmu grimeového diss tracku M to the B. Video se stalo nejlajkovanějším na celém TikToku, což k popularitě vystřelilo nejen autorku songu (byť chvilkově), ale i Bellu, z níž se zničehonic stala vlivná internetová osobnost. Svou platformu pak využívá kromě klasických lip synců a tanečních videí i k osvětě ohledně násilí, kterému aktuálně čelí Američané asijského a tichomořského původu, a to i v kontextu pandemie covidu-19.

A z TikToku do showbyznysu?

Bellin příběh by mohl navodit myšlenku jakési demokratizace vstupu do hudebního průmyslu. Stačí se proslavit banálními videi a nashromáždit fanoušky, a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. „TikTok je na úplně jiné úrovni než instagram nebo YouTube,“ popisuje server Techradar s jakou jednoduchostí lze na síti nabrat zhlédnutí – tři miliony na YouTube prý odpovídají cca sedmnácti milionům na TikToku. Ohromnou moc platformy dělat z lidí influencery takzvaně zdola využil ostatně i do té doby neznámý rapper Lil Nas X, který svou píseň Old Town Road už před dvěma lety vynesl pomocí tiktokových memů až na první příčku Billboard Hot 100. Podle Musicians Institute se vztahová dynamika hudebního průmyslu totiž mění – nejprve je song oblíbený mezi lidmi na TikToku, pak až ho převezmou velké společnosti: „Písně, které jsou populární na TikToku, dnes ovlivňují billboardové žebříčky, a ne naopak.“

Otázkou ale je, zda není taková demokratizace jen zdánlivá. I když už se někomu povede dosáhnout vlastními silami virálního úspěchu, stále pak bude nejspíš potřebovat k zásadnějšímu prorazení podporu oněch velkých labelů – Warner v případě Belly, Columbia Records zas u Lil Nas Xe. TikTok s velkou trojkou hudebních vydavatelství Warner Music Group, Sony Music i Universal Music Group ostatně nedávno podepsal licenční smlouvy na užití jejich muziky a plánuje tato partnerství rozvíjet. Umělci tak jen dojdou jinou (ale možná jednodušší) cestou na stejné místo.

Z klipu tiktokerky Addison Rae s nazvem Obsessed. Foto YouTube

Influencer jako rychloobrátkové zboží

Nabízí se protiargument, že by umělci mohli fungovat samostatně jen v rámci virálního prostředí TikToku, který chce navíc podle LA Times nabídnout lepší způsoby monetizace autorské tvorby (nejspíš skrze své partnerské programy). I kdyby to byla pravda, měnili by umělci jen jednu závislost za druhou. Navíc rychle vyhaslé případy virálních muzikantů, kterým ale chybělo solidní podhoubí, ukazují podle magazínu Clash spíše opak. Časopis dále přirovnává honbu nahrávacích společnosti za pomíjivými trendy na TikToku k fast fashion: „hyper zrychlený cyklus trendů, na který si stěžujeme v módě, způsobuje stejnou kulturu vyhazování použitého zboží i v hudebním sektoru“. Je prý škoda, že se místo toho společnosti nezaměří na skutečné a udržitelné talenty, které na sociální síti také jsou.

Možná že ale v případě Belly Poarch společnosti svůj výběr trefily. Za nevídaně vřelým přijetím singlu Build a Bitch pravděpodobně stojí víc než jen popularita jeho autorky a velký label, které u jiných tiktokerů nestačily. Uvěřitelnost Bellina debutu oproti ostatním může plynout z toho, že ona se na vstup do pop music zkrátka hodí. Neustálé spamování písně na jejím profilu ale samozřejmě také nemohlo uškodit – díky němu Build a Bitch už uživatelé použili ve více než čtyřech milionech vlastních videí. To je organický zásah, za který by se nemohly stydět ani hvězdy současné pop music na TikToku Doja Cat a Melanie Martinez, k nimž je Bella se svým singlem přirovnávána.

Jistě se může stát, že i hudební kariéra Belly Poarch zanikne po pár minutách fungování podobně jako továrna na ženy v jejím videoklipu. Až reakce hyperzrychlené tiktokové veřejnosti ukáže, jestli jde skutečně o další Melanii Martinez, anebo měla radši zůstat u otevírání pusy na populární songy ostatních. Zatím to ale vypadá, že až se Build a Bitch na TikToku oposlouchá a vyhodí, bude mít Bella na kontě podobně líbivé pokračování. A dá se docela dobře očekávat, že tentokrát ve spolupráci s ještě výraznějšími jmény.

Autor je student žurnalistky a pracuje v nezávislé galerii.

 

Čtěte dále