Být na Twitteru je čím dál horší uživatelský zážitek. Masový odchod však nenastal

Proč zůstáváme u Twitteru, vedeného Elonem Muskem, když můžeme přejít na Mastodon? Na to v anketě odpovídají odborníci a odbornice věnující se sociálním sítím.

Před rokem zahájil Elon Musk nákup sociální sítě Twitter. Hojně sledovanou transakci doprovázela debata o tom, kolik lidí přestane Twitter kvůli Muskovi a jeho rozhodnutím používat a zamíří na Mastodon. Ani v Česku však očekáváný přechod na komunitně spravovanou síť nenastal. Proč si myslíte, že tomu tak je? Co to podle vás vypovídá o budoucnosti sociálních sítí?

Marie Heřmanová, digitální antropoložka

Twitter se mění (zhoršuje) ze dne na den, takže osobně si myslím, že lidí, kteří si mysleli, že to nějak půjde, ale teď se pomalu začínají smiřovat s tím, že dříve či později budou muset pro Twitter najít alternativu, postupně přibývá, jenom nenastal žádný masivní odliv přes noc. Ale popravdě nevím, zda to někdo očekával. Platformy mají setrvačnost a životní cyklus, spousta změn se projeví až za delší dobu. Dobrým příkladem může být postupný úpadek Facebooku, který se taky nestal přes noc. Navíc aby se Mastodon mohl stát mainstreamovou platformou, musel by podle mě splnit pár podmínek, které asi nesplní. Jednak je to kritické množství uživatelů, nějaká hranice, od kdy se „vyplatí“ tam být. A pak uživatelská nenáročnost a jednoduchost používání. Mastodon je složitější právě tím, že je decentralizovaný. Takže vlastně v tuhle chvíli jediný důvod tam být je osobní politické přesvědčení a kritika těch centralizovaných, mainstreamových, komerčních platforem.

Každá nová sociální síť má zásadní nedostatek: nejsou tam lidé z vašeho sociálního kruhu.

A pak si myslím, že tam hraje roli ještě to, že kultura sociálních sítí se obecně mění – a směřuje k tomu, že uživatel či uživatelka má hodně různých profilů na různých sítích, žádná platforma už není „ta hlavní“. Já se celkem kloním k těm předpovědím, které tvrdí, že éra velkých sociálních sítí, založených na centralizovaném feedu obsahu od lidí, které sledujeme nebo je doporučí algoritmus, prostě skončila – a proto je úspěšný TikTok, který přišel s něčím novým. Takže Twitter nebude nahrazen Mastodonem, který je jako Twitter, ale hůř se používá, ale něčím úplně jiným, a pravděpodobně ne jednou jedinou platformou nebo aplikací.

Daniel Dočekal, internetový publicista, odborník na sociální sítě

Každá nová sociální síť má zásadní nedostatek: nejsou tam lidé z vašeho sociálního kruhu, takže pokud nedokáže přesvědčit „kritické množství“ k jejímu používání nebo nalákat zvučná jména (celebrity, influencery), nedokáže konkurovat těm zavedeným. Proto i sítě jako Facebook (umírá) nebo Twitter (umírá ještě rychleji) mají takovou setrvačnost. A proto Mastodon, Bluesky či Substack Notes mají problém rychle růst. A pomalý růst nikam nevede, viz třeba BeReal. TikTok to vyřešil obrovskými investicemi do marketingu a obsahu, což Mastodon prostě nemůže udělat.

Já s Mastodonem jsem spokojený, je tam slušný provoz, ale je to dáno tím, že se mi rychle podařilo postavit slušný mix sledujících a sledovaných. Aby se Mastodon víc rozšířil, bylo by například potřeba, aby se média konečně chytla za nos a „rozjela to na Mastodonu“ ve velkém. Jenže to se nejspíš nestane a osobně si myslím, že odchod z bortícího se Twitteru posune dopředu něco jiného. Neměl bych nic proti tomu, kdyby to byl Substack (spustili Notes, konečně solidní alternativu k Twitteru) nebo nakonec i Bluesky. Háček je ale i v tom, že pro mladší generace jsou textové sítě nezajímavé. Proto tu máme stále rostoucí TikTok a proto Mark Zuckerberg postupně v panice ničí Instagram.

Eliška Vyhnánková, autorka bestselleru Jak na sítě

Uživatelé sociálních sítí jsou líní. Líní přemýšlet, měnit, řešit něco, co se jich navenek netýká. Mastodon je na běžného uživatele příliš komplikovaný. Někteří ho přirovnávají k operačnímu systému Linux. Možná by mohl být alternativou Bluesky, nová sociální síť ve stylu Twitteru (a od jednoho ze zakladatelů Twitteru), která je ale zatím na pozvánky a bez přílišné propagace. Mnohem zajímavější konkurence ale zřejmě roste v Instagramu, který nyní připravuje pod pracovním názvem Barcelona tajemný projekt založený na textových příspěvcích. Bude hodně zajímavé ho sledovat.

NoLog, IT kolektiv

Ačkoliv se o Mastodonu jakožto možném nástupci Twitteru mluvilo opravdu hodně, většině lidí, kteří Mastodon aktivně používají, muselo být jasné, že jde spíš o zbožné přání než reálnou možnost. Důvodů je víc. Asi nejdůležitější je „network effect“: zkrátka nechcete používat síť, kde si nemáte s kým povídat. Aby Mastodon uspěl v souboji s Twitterem, muselo by na něj v jednu chvíli přejít skutečně obrovské množství uživatelů. Smutnou skutečností zůstává, že ačkoliv se Elon Musk chová jako batole s plamenometem, pro většinu lidí to není dostatečná motivace pro přesun ze sítě, kde jsou všechny jejich roky budované vztahy, přátelé i nepřátelé. Očekávaná apokalypsa nenastala ani po vyhození tisíců zaměstnanců – Twitter sice občas padá, chová se divně nebo se náhodně přepíná do japonštiny, ale pořád jakžtakž funguje.

Odvážlivci, kteří si na Mastodonu účet přesto zřídili, kromě toho musí čelit různým nástrahám v podobě specifik, která decentralizovaná sociální síť přináší. Mastodon zkrátka není Twitter a „funguje jinak“. Ne hůř, ne líp, ale prostě jinak. Různým skupinám to vyhovuje, a proto nelze říct, že by Mastodon byl městem duchů – spíš jde o síť polními cestami pospojovaných vesniček. Pokud ovšem do žádné z nich nezapadáte a jste „BFU“ (Běžný Franta Uživatel), je dost pravděpodobné, že na Mastodonu dlouho nevydržíte. Algoritmus doporučující obsah a další profily ke sledování je svým způsobem zlatá klec a je na místě si přiznat, že spoustě lidem vyhovuje. Na Mastodonu jsou příspěvky řazeny chronologicky a žádná umělá inteligence vám obsah na míru šít nebude – jaké si to uděláte, takové to budete mít.

Navzdory výše uvedenému ale nelze říct, že by Mastodon selhal – spíš naopak. Počet uživatelů vytrvale roste, a to i po odečtení neaktivních profilů vzniklých při poslední vlně registrací. Je nadále aktivně rozvíjen a postupně na něm vznikají další a další „ostrůvky pozitivní deviace“. Často jde o úzce tematicky zaměřené nebo jinak specifické skupiny, kterým dokáže právě tato síť mnohem lépe než Twitter poskytnout bezpečné zázemí bez všudypřítomných altright trollů. A je jedno, jestli se jedná o komunitu hackerů (v původním, pozitivním slova smyslu), fanoušky anime nebo začínající umělce.

Situace okolo Mastodonu ukazuje na dvě věci. Jednak na to, že moc velkých korporátních sítí nad masami uživatelů nelze podceňovat. Málokdo je ochotný rezignovat na pohodlí pouze kvůli „politickým důvodům“. Jednak na to, že „okno možného“ se v době, kdy světu vládnou šílení miliardáři, výrazně rozšiřuje – už to, že se Mastodon, byť na chvíli, do obecného povědomí dostal, je pozoruhodný úkaz. Závěrem stojí za to se zamyslet nad tím, co skutečně znamená „vyhrát“ a zda by Mastodon takovou ambici vůbec měl mít. Masivní příval uživatelů z Twitteru způsobil správcům různých instancí Mastodonu spíš problémy a spokojení se situací nebyli ani „domorodci“. Náš soukromý názor je, že Mastodon by měl spíš usilovat o pomalý, udržitelný růst a oslovování skupin, kterým korporátní sítě z různých důvodů nevyhovují, než o útok na Twitter ztečí.

Eva Pavlíková, CEO česko.digital

Sociální sítě vždy tvoří lidé, a jestli spolu komunikují skrze technologii Facebooku, Twitteru nebo Mastodonu, je zpravidla určené tím, kdo na dané sociální síti je a jaká témata se převážně diskutují. Sociální sítě nás zároveň naučily určité společenské zvyklosti: využívej sociální síť zadarmo, na oplátku si vezmeme tvoje data a o víc se nestarej. Prakticky to podle mě znamená, že máme sníženou citlivost k různým otřesům, které nyní probíhají na Twitteru, a většina uživatelů na sociální síti zůstala.

Více než o budoucnosti sociálních sítí to za mě vypovídá o aktuálním stavu uživatelů, kteří zatím moc nerozumějí tomu, proč by mělo být zásadní podporovat technologie typu Mastodonu, který je decentralizovaný, otevřený a nevyužívá data uživatele pro další monetizaci. Je totiž jen na nás uživatelích, na kolik si ceníme svoje soukromí a svou sociální síť. A zda jsme schopni a ochotni změnit technologii a za její používání i dobrovolně zaplatit. Prostudovat si třeba obchodní podmínky je dobrý start.

Jan Cibulka, datový novinář, iRozhlas.cz

Mastodon je decentralizovaný, což může být pro někoho zbytečně komplikované. Vyžaduje trochu lepší uživatelskou znalost internetu, což je pro řadu lidí odrazující. Proto jich sem plno nepřešlo a to, čemu se říká „síťový efekt“, nenastalo. Dalším specifikem je absence algoritmu na Mastodonu: otevřete Twitter a ten vám nadělí denní dávku emocí v podobě tweetů, které u vás vyvolají odezvu, ať už pozitivní, či negativní. Mastodon je oproti tomu chronologický, a tedy „nudný“.

Osobně jsem nad Twitterem zlomil hůl a vymizel z něj. Ne proto, že ho koupil Elon, ale protože ho postupně facebookizuje: zamyká funkce a hledá cesty, jak člověka k tomu ekosystému víc přivázat, ať už je to předplatné nebo agresivní algoritmická prioritizace na engagement. Jelikož tam ale plno zajímavých lidí dál píše, čtu je jako RSS feedy, které generuju přes nitter.cz (nitter.cz/USERNAME/rss). Ale sám tam už nic nepřidávám.

Twitter dlouhodobě nevydělával – možná prostě taková služba nemá udržitelný byznys model. Možná jediný byznys model pro „socítě“ je očistec sledování a mizerných reklam – jako v podání FB. Všichni to nenávidí, ale strpí, jinak přijdou o kontakt s kámošema a širší rodinou. iRozhlas.cz nicméně na Mastodonu funguje. Je kolem toho sice maličká komunita, ale s ohledem na zanedbatelné náklady na provoz to neplánujeme rušit.

Jakub Sedláček, sociolog zabývající se digitální stopou

Přechod nenastal, protože ještě nenastalo to předpokládané zhroucení Twitteru. Zatím navenek funguje plus mínus jako dřív a žádná alternativní síť vám stejně kvalitní obsah nenabídne. Sledovat Muskovy experimenty a přešlapy je navíc nesmírně zábavné. Mastodonu ale rozhodně fandím, protože by přesně proti takovým pochybným převzetím měl být do budoucna odolný. Občas ho navštívím, ale má první cesta zatím stále vede na Twitter. Obecně je těžké opouštět službu, kde máte vybudované kontakty a sledujete konkrétní zajímavé lidi, protože na případné službě nové jich naleznete jen zlomek a začínáte vždy prakticky od nuly. Tedy dokud bude Twitter stále plus mínus fungovat jako dřív, v (ideologický) exodus nevěřím.

Čtěte dále