Kolaps české železnice - příběh úpadku veřejné dopravy


I když je Česká republika malou zemí, z cest vlakem působí jako nekonečné území, po kterém se cestuje takřka celé dny, kdy dostat se na druhý konec státu vyžaduje pečlivé plánování a velký kus štěstí. Česko má jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, ale tento potenciál nedokáže využít. V posledních letech se spíše zdá, že železniční doprava kolabuje. Chceme vědět proč se to děje a jaké to má reálné důsledky pro kulturní, ekonomický a sociální život země.

Jak je možné, že přestože máme v Česku jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, České dráhy ani soukromí dopravci nenabízí smysluplně rychlé a spolehlivé spojení, kdy i dávná chlouba Pendolino je dnes obstarožním věčně rozbitým vlakem. Jaká je dostupnost kulturního vyžití krajských měst z okolních obcí? Z jaké vzdálenosti se je možné bezpečně vydat vlakem na koncert, do divadla nebo do kina a po skončení programu se v noci ještě vlakem vrátit zpět?

Na to vše se bude v reportážním projektu Kolaps české železnice snažit odpovědět Standa Biler a Pavel Šplíchal.

Projekt vznikl za podpory Nadačního fondu pro nezávislou žurnalistiku.

 

Články

Francouzské TGV jsou v podstatě dobytčáky. O cestování vlakem s železničním dobrodruhem Michalem Zlatkovským

Vedle školství nám Rakousko-Uhersko zanechalo také železnici. A podobně jako u školství jsme potenciál drah nedokázali pořádně využít.

Proč nemáme vysokorychlostní tratě? Politikům nikdy nestály za to

Takzvané VRTky dokáží konkurovat letecké dopravě a oživují regiony. Přesto u nás zůstávají na papíře nebo ve snech železničních fandů. Přečtěte si čtvrtý text ze série Kolaps české železnice.

Vznik krajů urychlil úpadek vnitřních periferií. Dopravně zanedbané oblasti patří k těm nejchudším

Kvalita české železniční dopravy se výrazně liší podle toho, odkud kam jedeme.

„Jako kostel nebo muzeum.“ Češi mají k lokálkám emoční pouto. Politici se je naopak snaží „optimalizovat“

Druhý díl série Kolaps české železnice se zaměřil na lokální dopravu, jejíž síť je v Česku nebývale hustá.

V devadesátých letech kolabovala železnice i fantazie, důsledky řešíme dodnes

První text ze série Kolaps české železnice se, nepřekvapivě, vrací do devadesátých let.