V Česku rozhodují vzdělání a sociální status rodičů o budoucím úspěchu dětí více, než je v Evropě obvyklé. Vzdělávání neplní funkci sociálního vzestupu a není schopno překonat sociální, ekonomické a kulturní zázemí rodičů. Dochází tak k mezigeneračnímu přenosu nerovností a k selhání vzdělání coby sociálního výtahu. Tento smutný fakt na detailnější úrovni zobrazila nedávno Mapa vzdělávacího ne/úspěchu organizace PAQ Research. Srovnává malé územní celky obcí s rozšířenou působností. Ukazuje, že oblasti potenciálního úspěchu a neúspěchu spolu často těsně sousedí. Některé kraje jsou tak barevnou mapou, kde se střídají perspektivní a upadající oblasti.
Mapa ne/úspěchu ale srovnává hrubá čísla a neposkytuje odpovědi na otázky, které se tážou po příčinách neutěšeného stavu mnohých oblastí. Některé kraje jsou relativně dobře zmapovány a ve svém úspěchu či neúspěchu jsou homogenní. Například Ústecký či Karlovarský kraj jsou postiženy dlouhodobými strukturálními problémy. Standa Biler se vydává do oblastí, která nejsou tak dobře zmapovaná: do Karviné, na Vítkovsko, Jesenicko či do Krnova.
Reportáže poskytují pohled na školství, mimoškolní aktivity dětí, lokální politiku, zaměstnanost, péči o seniory a zdravotnictví a to pomocí rozhovorů s klíčovými aktéry a obyvateli těchto obcí. Dá hlas obyvatelům jednotlivých vybraných obcí a zároveň je usadí do kontextu.
Reportážní série byla podpořena finančním příspěvkem od Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.