Squatujeme mediální prostor od roku 2013

Mix měsíce – Bükko Tapes

Přinášíme pravidelný mix měsíce, tentokrát v rytmech syntézátorového techna, house a hybridních tanečních rytmů.

Nový mix měsíce pro náš web připravil brněnský kazetový label Bükko Tapes. Jedná se o poměrně nový projekt, který má na svém kontě zatím sedm vydaných nahrávek. Jejich hudební rejstřík se pohybuje od spíše houseového alba Λ L U P H O B I Λ přes melancholický retrofuturismus Space Love až po osobitý taneční debut talentovaného Leoše Horta aka HRTL. Bükko Tapes zároveň spravují i Bastl Instruments, značku vyrábějící modulární syntezátory, o které je v poslední době stále větší zájem. O labelu, modulárních syntezátorech, ale i blížícím se Cassette Store Day, který bude probíhat v sobotu 5. září v prostorách Nákladového nádraží Žižkov, jsme se v rozhovoru pobavili právě s Leošem Hortem. HRTL, pro něhož je typické využívání výhradně hardwareového setupu skládajícího se z modulárního syntezátoru a efektových krabiček, připravil za Bükko Tapes A2larm mix, který je poskládaný z materiálu vydaného na tomto labelu. Zároveň do něj přidal i svůj vlastní exkluzivní přídavek.

Použil jsi někdy při tvorbě hudby software?

Jo, používal jsem software, když jsem začínal. Začal jsem si hrát s pár programy pro tvorbu hudby na laptopu a experimentoval s nimi. Ovšem v momentě, kdy mi na stůl přistál první synťák, to skončilo. Teď se ale k softwaru zase vracím, i když jen na Atari [průkopnická značka na poli domácích stolních počítačů – pozn. O. B.] a Commodore 64 [nejpopulárnější 8-bitový domácí počítač – pozn. O. B.], což už se asi dneska mezi klasický software pro tvorbu hudby nepočítá.

Co je pro tebe důvodem číslo jedno pro striktní používání hardwaru při hudební tvorbě?

Nejdůležitější je určitě to, že je to zábava. Když člověk dělá hudbu už nějaký ten rok a chce ji dělat několik hodin v kuse každý den, tak si to musí nějak zpříjemnit. Mám svoje studio, kde si připadám jak v Hackermanově laboratoři, a užívám si to. Zároveň tak dosáhneš specifického zvuku a samozřejmě jde i o jiný způsob ovládání. Kroutit starým ruským poťákem je skoro erotickej zážitek.

Blíží se nám Cassette Store Day a Bükko Tapes jako kazetový label se ho bude účastnit. Co si o podobných akcích myslíš? Pomáhají nějak vašemu labelu?

Takovýhle akce jsou od labelů pro labely. Hlavní přínos vidím v tom, že se potkáme s ostatními lidmi, co v Česku vydávají kazety. Podle mě je skvělý, že se to děje, a proto se jí taky zúčastníme.

Jaké máte s labelem ambice? Nemusí se kazetový label orientovat hlavně na zahraniční zájemce? Nezdá se mi, že by u nás nějak výrazně kvetla kultura kazetového formátu…

Náš label má ambice být nejlepším labelem na světě. Nevidím důvod, proč bychom měli být odsouzeni k vydávání pro zahraniční zájemce. Celý to je nakonec takový, jaký si to uděláme. Když budeme dost dlouho vydávat nejlepší hudbu na kazetách, tak si nakonec koupí kazeťák třeba i lidi v Praze.

Myslíš, že obvyklé repliky typu „nemám si to na čem přehrát a kupovat si kvůli tomu kazeťák nechci“ přebijete kvalitou vašich nahrávek? Není pravděpodobnější, že si lidi vaše věci stáhnou na netu a kazety se budou prodávat stále jen pro úzký okruh kazetofilů?

Podle mě existujou jenom dvě reakce: „Nemám si to kde přehrát, musím si urychleně koupit kazeťák“, nebo „Nemůžu se dočkat, až si to přehraju na svým kazeťáku“. Žádný jiný reakce pro mě neexistujou, a proto můžu mít v roce 2015 kazetový label. Nemůžu dělat věci, o kterých pochybuju, protože v ten moment je rovnou můžu přestat dělat.

Bükko tapes znamená taky Bastl Instruments a brněnský obchod s modulárními syntezátory. Jaký je o ně zájem?

Obrovský! Všichni chtěj modulár a zdá se jim o tom každou noc. Ale je těžký udělat ten první krok a rozprodat plastové kontrolery a zavirované laptopy a zainvestovat do základního vybavení. Ovšem za poslední rok je vidět, že se to tady s modulárama taky rychle mění k lepšímu. Společně s Noise.Kitchen se tomu procesu snažíme pomoct.

Tvoje poslední kazeta se jmenuje Hydroxid. Proč?

Protože je to tak trochu kyselina, ale vlastně to zas tak kyselý není…

Hydroxid je už skoro rok stará nahrávka. Připravuješ něco nového?

Au. Citlivý místo. Za poslední rok jsem natočil přes dvacet tracků. Ale nenaučil jsem se zálohovat si data. Pak se stane malá nehoda a všechno je pryč. Přesně to se stalo před dvěma týdny. Setřel jsem slzičky a začal nahrávat znovu. Dal jsem si předsevzetí, že do zimy bude venku celý album i s klipem a bude ještě lepší než to ztracený.

Jaké novinky připravuje label?

Nové kazety! Obzvlášť se těším na nový album Vojty Smetany, který mi nedá spát. Pak budeme dělat další našláplej showcase a plánujeme labelovou tour po Evropě. Dodávka bude, takže naložíme synťáky a pojedem kázat výchoďácký techno.

Na závěr nám řekni něco k mixu. Co bys vyzdvihl?

Do mixu jsem dal od každý kazety trochu. K tomu jsem přidal nový, nevydaný track Vojty Smetany, který si budete moct poslechnout na jeho nové kazetě Moving Parts. Nemůžu se dočkat, až to budeme křtít. Taky jsem se rozhodl živě nahrát pro svůj mix jeden track přímo na míru. Jmenuje se Komodor Miami a je to letní plážovka s kyselou basou.

 

Podpořte nás

Společně tvoříme mainstream! Podpořte Alarm.

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OKZajímají mě cookies

Společně tvoříme mainstream! Podpořte nás.
close-image