Improvizovaný pop a boj o rovnováhu světa

Na dalším z koncertů experimentální série A2+ se 8. října vedle hvězd tuzemské alternativní scény B4 představí eklektické improvizační trio Toc z Francie. A mezi ně se vklíní zvukový extremista O Reche Modo.

Další večer A2+ by mohl mít podtitul „Nebojíme se hudby!“ V pátek 8. října totiž v pražském klubu Underdogs’ vystoupí skupiny Toc a B4, které svou muzikálností přesahují obvyklé limitní hodnoty pravidelného koncertního cyklu čtrnáctideníku A2. Mezi improvizujícími hudebními eklektiky z Francie a Česka bude „rušit“ radikální projekt v Praze usazeného francouzského hudebníka Romana Krzycha nazvaný O Reche Modo.

Trio Toc pocházející ze severofrancouzského Lille produkuje od roku 2008 energickou, místy až transovou improvizovanou hudbu založenou na svobodném, nebo dokonce svévolném nakládání s prostředky nejrůznějších žánrů, ať u jde o krautrock, jazzcore, psychedelii, experimentální pop nebo postrock. Přestože eklekticismus často vede k bezradnosti – a tím spíš, je-li podložen nástrojovou virtuozitou –, skupině ve složení Jérémie Ternoy (Fender Rhodes piano), Ivann Cruz (elektrická kytara) a Peter Orins (bicí) se daří nevystavovat na odiv své hudební vzdělání a udržovat svou produkci v neustálém sváru mezi hudební sofistikovaností a ničím nespoutanou a ve své podstatě primitivní radostí ze hry a zvuku.

Skupina B4 funguje od roku 1998 v proměnlivém obsazení, jehož jádro vždy tvořili klávesista David Freudl, kytarista Tomáš Procházka a bubeník Leoš Kropáček. Od začátku se zabývá improvizovanou hudbou postavenou na psychedelii a fragmentech noise, jazzu a rocku se zvláštním zřetelem na specifický zvuk bývalého východního bloku. B4 je patrně první česká hudební skupina po revoluci provozující aktivně krautrock. Studiové nahrávky i živá vystoupení skupiny jsou značně rozmanitá, název B4 tak vlastně zastřešuje několik odlišných projektů. Jeden z nich je zaměřen na elektronické verze písní Plastic People of the Universe, další průběžně vznikají a zanikají. Svůj tradiční sound vycházející z analogových klávesových nástrojů, páskových ech a dalších historických efektů nyní skupina obohacuje zvukem nástrojů současných, reálných i virtuálních. Po letech zaměřených na instrumentální hudbu vydali v roce 2019 česky zpívané písničkové album Plastová okna a v současné době připravují desku, která ještě více experimentuje s populárními žánry.

A protože Toc a B4 spolu sdílí inklinaci k improvizovanému popu, bylo nevyhnutelné, aby mezi ně vstoupil cizorodý prvek: o rovnováhu světa se postará v Praze usazený francouzský hudebník Romano Krzych se svým sólovým projektem O Reche Modo. Ač začínal jako jazzový saxofonista ovlivněný Johnem Coltranem, v současné době ho lze označit za ryzího zvukového extremistu. Kromě saxofonu využívá elektronické ruchy, mixpultové vazby, zkreslený vokál či diktafonové nahrávky a všechno, co dělá, dokáže zařídit tak, aby každá investice byla předem zabitá a každý deficit maximálně zúročen. Hlavní tvůrčí tajemství Romana Krzycha spočívá v tom, že nikdy nepustí, co se mu už dávno rozpadlo pod rukama. Příležitostně organizuje koncerty a provozuje Rádio Nuda, v němž kombinuje reprodukovanou hudbu s živou zvukovou improvizací.

A2+ je hudební série kulturního čtrnáctideníku A2, probíhající od roku 2012. Zaměřuje se na okrajové či pomezní oblasti současné hudby, zejména na experimentální přístupy, volnou improvizaci, nejrůznější hybridní projevy i subverzivní vpády na území popu.

Čtěte dále