Správa železnic objevuje pitnou vodu: s aplikací a na příděl

Správa železnic se v rámci boje s klimatickou krizí rozhodla šetřit plasty a na vybraných nádražích bude možné si načepovat vodu. Přesněji: trochu vody.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda tento týden představil revoluční projekt s cílem snížit spotřebu plastových PET lahví. Jedná se o možnost doplnit si na vybraných nádražích do vlastní lahve pitnou, filtrovanou vodu. Potud si Správa železnic zaslouží pochvalu. Jenže řešení, které zvolila, připomíná jiné její snahy v oblasti ekologie. V roce 2018 například vyvolalo pozdvižení třídění odpadu na hlavním nádraží v Praze. Pracovníci objednané firmy tehdy s posvěcením SŽ tříděný odpad sesypávali do jednoho pytle a poté znovu třídili. Proč? „Cestující se stále nenaučili třídit,“ řekl ČT24 mluvčí Správy železnic Marek Iliáš. Obavu z neschopnosti cestujících třídit odpad tentokrát zřejmě vystřídala obava z cestujících plýtvajících vodou a z následného krachu SŽ kvůli platbám za vodné a stočné.

Zvol si správný tarif

Na nádražích totiž nebudou pítka známá z center evropských měst (včetně Prahy) nebo vlakových terminálů v zahraničí, ale automaty na filtrovanou vodu. K načepování pitné vody zdarma (na což Správa železnic na svém webu láká) v celkem dvanácti lokalitách bude nutné mít mobilní aplikaci od start-upu Lokni, který SŽ vybralo.

Namísto prostého zmáčknutí tlačítka nebo otočení kohoutkem se z naplnění lahve vodou dělá byznysová příležitost a cílové skupině pouze komplikuje život.

Spotřeba vody bude omezena na půl litru denně. Chcete víc? Připlaťte si. „Během jednoho dne mají zákazníci možnost si do vlastní lahve natočit až tři litry vody s využitím dalších tarifů aplikace Lokni,“ píše se v tiskové zprávě. Pořídit si můžete tarif Měsíčník (125 korun za 30 dní a až tři litry denně) nebo tarif Rokáč (425 korun za rok a až tři litry denně). Šéfové streamovacích platforem se mají co učit.

V čím dál rozpálenějším létě (to letošní bylo rekordní) si tak na cestu vlakem nezapomeňte kromě Spotify premium zaplatit také Lokni premium. Buď byste totiž následně měli žízeň, nebo si ve vlaku museli koupit balenou vodu.

Hygiena na prvním místě

Kdo aplikaci nebude chtít, za vodu si bude muset zaplatit pomocí platební karty. Zlí jazykové by tak mohli říct, že jde o prostředek, jak vodu inzerovanou jako zdarma a pro všechny, dostat jen k omezenému množství lidí nebo části společnosti tuto možnost prostě neposkytnout.

Celý záměr generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda obhajuje s tím, že z „dlouhodobých průzkumů a zkušeností (…) vyplývá, že klasická veřejná pítka nepatří k preferovaným zdrojům pitné vody, především z důvodu jejich hygieničnosti“. Jaké průzkumy a zkušenosti má Svoboda na mysli, nicméně neřekl. Účet SŽ na platformě X jen uvádí, že „to na první pohled vypadá jednoduše, ale jednoduché to rozhodně není“. „Dokážeme si představit, že na některých nádražích by byl kohoutek stále otevřený nebo poškozený. Nemluvě o hygieně,“ vysvětluje SŽ.

„Ušetříme zbytečné plasty, vodu si bude moct načepovat každý a zároveň tuhle fajn službu nebude nikdo zneužívat,“ píše také Správa železnic. Jak přesně lze zneužívat volně dostupné pitné vody na hlavním nádraží, už se ale asi nedozvíme.

Řešení ve stylu SŽ

Natočit si pitnou vodu na nádraží bez nutnosti aplikace i bez limitu lze ve Velké Británii, Německu, Nizozemsku nebo Švýcarsku i dalších evropských zemích. V zemi s rozšířenou a kvalitní vodovodní sítí, jako je Česká republika, by se mohlo zdát, že řešení úkolu poskytnout cestujícím možnost naplnit si lahev pitnou vodou zdarma bude prosté.

Jenže to by tento úkol nesměla mít na stole Správa železnic. Namísto jednoduchého a efektivního řešení, ke kterému by měli přístup všichni, kdo zrovna mají žízeň, se SŽ obrátí na externí firmu. Namísto prostého zmáčknutí tlačítka nebo otočení kohoutkem se z naplnění lahve vodou dělá byznysová příležitost a cílové skupině pouze komplikuje život. Celý krok se pak prezentuje jako to nejlepší řešení, když se na sociální síti X uvádí, že „Správa železnic za automaty neplatí“. Jako by voda znamenala pro Správu železnic totéž, co ve světě Millerova Šíleného Maxe.

„Sníme o světě bez lahví,“ zní motto start-upu Lokni. Já sním o světě, kde se jednoduché úkoly neřeší tak, jako to dělá Správa železnic.

Autor je spolupracovník redakce.

Petice za vodu na nádražích bez nutnosti mít aplikaci v mobilu!

Čtěte dále