Velký návrat provinilých potěšení. Nový Rohony jako trauma bond s maloměstem a Aneta Langerová českého rapu

Posádka Soundsystém v prvním díle v roce 2024 kontroluje nominace na domácí hudební ceny a zkoumá, jak se v Česku dnes dělá originální hyperpop.

Touha posluchačstva po slasti bez výčitek a přijetí zatracované identity, to je podle podcastu Soundsystému klíčem k úspěchu Rohonyho nové desky Superfly. Divoký mix vesnického hardrocku, současného rapu a brakové elektroniky je podle Soundsystému skvělým příkladem umělecké metody, se kterou hyperpop překódoval populární hudbu posledních let. Smíchal vysoké a nízké a naučil nás milovat věci, které jsme kdysi nenáviděli.

„Rohony mi předhodil moje já, které chtělo utéct z maloměsta, a donutil mě se s ním konfrontovat. Už nemůžu předstírat, že jsem hipster z Vinohrad,“ říká Karel Veselý, který podobně jako Rohony vyrostl na maloměstě a po letech se s tím musel smířit. Rohony uspěl teprve v okamžiku, kdy si uvědomil, že může být jiný než zbytek scény. „Je to poučení pro všechny. Budeš dobrej, když to budeš ty, a ne okopírovaná verze někoho jiného,“ říká Michaela Peštová a Nora Třísková dodává, že současná generace české „alternativy“ se konečně naučila „pracovat s lokální popkulturou a věcmi, které byly dříve opovrhované.“ Díky tomu se v dnešní české alternativě dějí věci, které mají specifickou českou identitu.

To všechno vede k zajímavým výsledkům, což dokazují i aktuální nominace na hudební cenu Vinyla. Rohony se do nich nedostal, protože deska vyšla až v prosinci po uzavření nominací, ale jsou v nich třeba také elektronický hudebník Bols/Slob nebo rapperka Klara Wodehn, kteří navazují na hyperpopovou vlnu divokého míchání žánrů. Soundsystém ale musí nutně zmínit také „kmotru českého hyperpopu“ a samozvanou „Anetu Langerovou českého rapu“, hudebnici Tokyo Drift, která se podílela na ceněných deskách Rohonyho i Toyoty Vangelis.

Lednový Soundsystém si všímá také dění na Slovensku, kde ve velkém začala řádit národovecká klika na ministerstvu kultury. Smutně sledujeme i dění kolem webového magazínu Pitchfork, který jeho majitelé sloučili s pánským časopisem GQ, vyhodili půlku redakce a magazín tak patrně nečeká nic dobrého. Hudební blog má kořeny ještě v devadesátých letech, na přelomu nultých a desátých let nového tisíciletí se stal etalonem dobré hudební publicistiky a arbitrem hipsterského vkusu. Panování Pitchforku jako nejdůležitější nezávislé hudební publikace končí v roce 2015, kdy přešel pod mediální konglomerát Condé Nast. Teď se možná přiblížil jeho definitivní konec.

V novém vydání hudebního podcastu Alarmu nechybí ani tradiční přehled nových zajímavých desek nebo výhled na koncerty a nahrávky pro únor. Proč se Míše u poslechu Rohonyho vrací trauma z dospívání na maloměstě? Předběhli Buty deskou Normale historii o dvacet let a kam směřuje současná hyperpopová horečka? Poslechněte si lednový díl vašeho oblíbeného zahrádkářsko-hudebně-meteorologického podcastu.

Buďte v obraze s playlistem Soundsystému, který upozorňuje na zajímavé nové desky.

Playlist:

Kali Uchis – Orquídeas

Rebe – es que acaso no me oyes???

Marika Hackman – Big Sigh

Kim Gordon – Bye Bye

Rohony – Superfly

Bols/Slob – Esoteric Garden

Habitat Ensemble – Habitat Ensemble

Čtěte dále