„Chceme důstojnou odměnu.“ Podmínky pro kurýry se opět zhoršují

Po více než roce demonstrovali v Praze kurýři. Uživit se je pro ně čím dál náročnější.

Pár desítek kurýrů a kurýrek se sešlo v pondělí dopoledne na Václavském náměstí. Důvodem bylo, že platformy jako Wolt, Foodora a Bolt v posledních měsících opět snížily výši odměn. Ta se podle kurýrů stává už takřka neudržitelnou. Navíc je snižování odměn postupné a platformy o něm nedostatečně informují předem, to dostává kurýry do zvlášť prekérní situace. „Člověk si nemá šanci změnit práci, musí pracovat víc a víc, hodně lidí se zadlužuje, nezbývá jim na sociální a zdravotní a padají do toho, jenže předem se nic nedozví,“ popsal pro Alarm kurýr Michal zhoršující se podmínky pro kurýry.

Skromná akce přitáhla pozornost médií i lídra SOCDEM do europarlamentu Lubomíra Zaorálka. Projevy probíhaly formou open mic a každý kurýr se mohl zapojit. V průběhu akce přijížděli na místo další kurýři na kolech. Hned první mluvčí odmítnul tzv. dynamický model odměňování a žádal pevnější a předvídatelnější model odměn. „Kurýr není Otrok!“ zakončil svůj projev. V nejbližších dnech a týdnech plánují kurýři další akce, ne všechny ale budou podle organizátorů takto veřejné.

Jednou z novinek, která protestujícím kurýrům vadí, je nemožnost odmítat zakázky v aplikaci Foodora, respektive riziko jednodenního odpojení v případě přijímání méně než devadesáti pěti procent zakázek. Kurýrům také vadí velmi nízké odměny za některé dovážky, někdy jsou odměny okolo čtyřiceti korun. Hodiny potřebné k uživení tak rostou. Kurýři na místě mluvili i o šestnácti hodinách denně a podobně. Nejvíce peněz se vydělává hodně pozdě večer.

Ne všichni kurýři jezdící pro platformy však souhlasí s dnešní stávkou. I přítomní hovořili o nesouhlasu mezi samotnými kurýry. problém je zejména v tom, že část lidí rozváží pro platformy jako doplněk k jinému podnikání a jezdí pouze ve špičkách, kdy je to nejvýhodnější. Ovšem pro ty, kteří mají rozvážku jako hlavní zdroj příjmu, by takto málo práce nestačilo. Problémem kurýrů tak zůstává hodně práce a žádné jistoty.

Text vyšel s podporou Friedrich-Ebert-Stiftung. 

Čtěte dále