Nepovedené cykločáry v centru Prahy

Radnice Prahy 1 nesmyslně omezuje cylistickou dopravu v centru metropole.

V době kdy si normální člověk chce konečně užít léta, potřebují (a není tomu tak poprvé) známé politické firmy přidělávat obyvatelům Prahy zbytečné starosti a problémy nesmyslnými změnami v centru Prahy. Tentokrát, už zase, kvůli „závadnému“ ježdění na kole.

Schválně, jak dnes poznáte Pražana na ulici v centru? Nejsnáze tak, že jde se psem, s kočárkem nebo třeba jede jen tak sám na kole. Jinak jste ztraceni v davech turistů. Nově však člověk na kole – velmi pravděpodobně místní – údajně představuje problém.

Cyklisti jsou teroristi

Když se před čtyřmi lety vedení centrální městské části v Praze rozhodlo počátkem srpna ze dne na den zakázat jízdu na kole přes park Kampa, vyvolalo to několikaměsíční a ve finále úspěšný odpor místních spolků, které místo denně využívají a jejichž členové (nebo jejich děti) se právě na Kampě často učili na kole jezdit. Ještě mnohem víc se bouřili lidé z celé Prahy, kteří s cítili neprávem potrestáni za to, že na svých cestách do centra a přes centrum volí ohleduplnější cestu – na kole. Odbornou veřejnost, která již měsíce předtím Praze 1 nabídla návrh úprav podporovaných místními, tehdy podpořilo i vedení metropole, pro které Praha nekončí na hranici jedné městské části, ale funguje jako celek s aglomerací.

Poslední rok a půl vynakládá vedení Prahy 1 (TOP 09, ODS, ČSSD) vedle snah o pofidérní privatizaci nejstarší nemocnice v Česku, jejíž vedení, nominované politiky, policie stíhá kvůli úplatkům, čas a energii na zavedení omezení jízdy na kole rovnou přes několik, tentokrát pravobřežních oblastí.

Situace je nápadně podobná frašce z před čtyřmi lety tím, že odborná veřejnost, místní spolky i vedení hlavního města Prahy přišly takřka ihned po zaregistrování kontraproduktivní aktivity politiků z Prahy 1 s odborně podloženými návrhy, jak předcházet potenciálním problémům mezi lidmi na kolech a chodci v řešených lokalitách, a přitom stávající, velmi nešťastné podmínky pro jízdu na kole přes Prahu už více nekomplikovat. Setkaly se však opět s nezájmem i absurdně urputnou argumentací zastupitelů z koalice Prahy 1. Ta přirovnává lidi na kolech k teroristům a okázalým ignorováním statistik, které jasně uvádějí, že v inkriminovaných místech došlo za posledních deset let k absolutnímu minimu (přesně ke třem) kolizím chodců s lidmi na kolech. Kolizí chodců s auty bylo zaznamenáno sedmkrát víc.

DIY cykločáry

Rychle zlidovělé „cykločáry“ z dílny ODS a TOP 09 s podporou ČSSD jsou v rozporu se Strategickým plánem Prahy, ale i v rozporu se zdravým rozumem. Paradoxně vznikly ruku v ruce s využitím technických metod, jako jsou nové cykloobousměrky či vodorovné dopravní značení pro informování lidí na kolech, které ti samí lidé z vedení Prahy 1 dlouhé roky odmítali využít konstruktivně.

Už se stalo docela milým zvykem, že si lidé nejen v centru Prahy s kavalkádou podobných nesmyslů, lží, tunelů a buzerací spojují podobiznu místního starosty a sokolského činovníka Oldřicha Lomeckého z TOPky. Jeden ničema by však takhle likvidovat možnosti pro normální žití ve městě nezvládl. Proto je důležité neopomenout roli ODS a ČSSD – běží tu totiž především o jejich kšefty.

Ale dojde to voličům, kteří nejprve roky houfně volili ODS, aby zjistili, že jim rozebrala město a sousedství takřka pod rukama, a tak ji v roce 2010 houfně opustili nalákáni ideou sokolského starosty? Naštěstí existuje stále dost lidí, ochotných pro změnu poměrů v centru Prahy udělat maximum.

Autor je politik, protikorupční aktivista a člen předsednictva Zelených.

 

Čtěte dále