hudebního cyklu Další večerA2+ bude oslavou chaosu, hluku a nepředvídatelnosti. Vystoupí španělsko-polský kolektiv EL ANIMA a.k.a AENIMAL sestávající z projektů Krapoola, Aaron Jhis, Akaamok a Gespenster. Line-up ani počet setů nejsou dopředu určeny. Garantem překvapení je muž, který v Praze s projektem Krapoola i coby DJ už několikrát v minulosti vystoupil: kdyby mohl mít chaos krále, David Gomez by byl dokonalým kandidátem.
Půjde v první řadě o experiment s formátem koncertu. V současné době probíhá po celém světě tolik událostí, které se zaštiťují pojmy experimentální hudba, noise či improvizace, že kdyby tato označení byla pravdivá, museli bychom už dávno žít nejen v mnohem lepším, ale i zajímavějším a zábavnějším světě. Ve skutečnosti žijeme spíš na tržišti – dennodenně smlouváme, licitujeme, lákáme, podbízíme se a vyměřujeme cenu. Každý máme svůj stánek a snažíme se co nejvíc utržit, ještě než se setmí. Koncert zpravidla není radostná a svobodná událost, ale dopředu nalinkovaná akce s pevným harmonogramem a line-upem, zaštítěná portfolii vystupujících umělců, v nichž se to hemží odkazy na zjednodušující žánrové kategorie a na další, zpravidla slavnější umělce. V případě vystoupení kolektivu El Anima nic takového nebudeme potřebovat. Kdo chce, může si prozkoumat linky na tvorbu účinkujících; místo obvyklých promotextů publikujeme inspirativní Teze o noisu, které před více než deseti lety napsal baskický zvukový tvůrce a teoretik Mattin (přeložila Marta Martinová):
- Co je to ksakru noise? Hluk je právě kvůli své neurčitosti tou nejanimálnější lidskou aktivitou/praxí. Pokusit se ho ustálit nebo z něj učinit žánr je podobná hovadina jako věřit v demokracii.
- Vyprodukujete-li hluk, pravděpodobně vás někdo uslyší, což znamená, že noise je společenská aktivita.
- Dělat noise může kdokoli, ale jeho revoluční potenciál pochází od těch, kteří chtějí narušit komodifikaci noisu.
- Když někdo říká „tohle je dobrý noise“ nebo „tohle je špatný noise“, znamená to, že nepochopil, oč běží.
- Noise bez významu a účelnosti je revoluční, dokud se nestane oporou někoho nebo něčeho.
- Tím se ovšem neříká, že noise v kapitalismu může být autonomní aktivitou. Pokud ale ani jazyk, ani bomby nepomůžou zničit realitu, s pomocí noisu se můžeme zbavit úzkosti.
- Je důležitější rozmrdat mysl posluchačů než vlastní uši – a naopak.
- Proces identifikace, který se objevuje s tím, jak lidé dělají noise, musí být soustavně odmítán. Být noiser je ještě ubožejší než být hudebník.
- Dělníci předchozích století byli dlouho nejbrutálnějšími performery noisu, byť nepřímo. Povědomí o naší minulosti by mělo být součástí přítomnosti.
- K ekonomické exploataci stále dochází, přestože výsledkem noisu není produkt. Sám proces tvoření noisu se stal objektem finanční a symbolické tržní hodnoty.
- Dříve byl noise chápán jako víra ve svobodu, v současném pojetí jde o to svobody dosáhnout.
- května 2006, Londýn
Anti-Copyright
odkazy
https://www.youtube.com/watch?v=TgUIEEO4oAM&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=mkNDnuA6zBY&feature=youtu.be&t=194
https://www.youtube.com/watch?v=Af3lnyUIrkk
https://www.youtube.com/watch?v=-n5KOokNdhI&t=43s
https://www.youtube.com/watch?v=vVCeYHg8-ow&feature=share
https://soundcloud.com/search?q=BROOJAH
https://soundcloud.com/aaron-fernandes-g-jhis
http://sewage-openclose.blogspot.com/?view=magazine
https://soundcloud.com/sewage-muozik
https://soundcloud.com/contemporarypop/teatr-nowy-20062018slap1