Sexy nevěsty z Prahy. Co si Google myslí o Češkách?

Google během Mezinárodního dne žen představil video, v němž oslavuje chytré a talentované ženy. Jeho vyhledávač ale ukazuje na úplně jiný příběh.

Na letošní Mezinárodní den žen připravil Google krátké oslavné video, v němž ukazuje ženy v různých rolích: vědkyně, malířka, laureátka Nobelovy ceny, zpěvačka, horolezkyně, politička, kosmonautka. Podobně jako u řady politiků, kteří 8. března přispěchali s ódami na ženy, však existuje mnoho důvodů pochybovat o tom, že Google podporu žen myslí upřímně. Jak nedávno ukázal německý deník Deutsche Welle, významným zdrojem pochybností je už způsob, jakým ženy různých národností zobrazuje vlajková loď Googlu – jeho vyhledávač. Pro ilustraci není třeba chodit daleko. Když do vyhledávače zadáte spojení „czech women“, na obrazovce vám nevyskočí fotky političek, akademiček, umělkyň, sportovkyň ani jiných žen, které vynikají v nějaké smysluplné aktivitě. Místo toho vás Google odkáže na desítky obrázků dlouhovlasých vyprsených krasavic s popisky, které anglicky mluvící muže lákají k seznámení s českou ženou či dokonce k tomu, aby si v Česku našli nevěstu.

Současné zobrazování českých žen Googlem legitimizuje představy o tom, že Češky nejsou tak emancipované jako ženy na Západě.

Hned třetí odkaz nalezený Googlem v souvislosti s českými ženami vás například přesměruje na stránku Perfect Czech Women, která v angličtině „vychvaluje“ Češky následujícím způsobem: „Ženy, které reprezentujeme, jsou milé, chovají se slušně a respektují své partnery. České ženy tvrdě pracují v práci i doma, protože v Česku není obvyklé zaměstnávat pomocníky v domácnosti.“ Text je doprovozen obrázkem spoře oděné ženy s vlhkými vlasy, která opravdu nevypadá, že by zrovna přišla z práce či uklidila celý byt. Navzdory zmíněnému „feministickému“ videu na MDŽ se tak dá konstatovat, že vyhledávač Google české ženy redukuje zejména na objekty touhy západních mužů.

Sexy, hot, marry

Podle výzkumu Deutsche Welle sice Google ve svých výsledcích částečně objektivizuje všechny ženy, právě ženy z východní Evropy a také Latinské Ameriky však násobně víc než například Američanky či Západoevropanky. Tento vzorec, který lze při vyhledávání zaznamenat pouhým okem, se deník pokusil potvrdit rozsáhlou analýzou více než dvaceti tisíc obrázků. Ke klasifikaci vyzývavých fotek přitom výzkumníci využívali definici Googlu, který tak označuje „obrázky málo oblečených těl, provokativní pózy či blízké zachycení intimních partií“. Na základě této klasifikace datoví analytici vyhodnotili, že více než čtyřicet procent analyzovaných fotek Brazilek či Dominikánek spadá do této kategorie, stejně jako osmnáct procent fotek Češek. Fotky Němek ve vyzývavých pozicích Google doporučil pouze v pěti procentech analyzovaných fotek, a naopak je daleko častěji zobrazoval jako političky a sportovkyně. Ani Francouzky se na obrázcích v Googlu neobjevují v upnutých topech s výstřihem, ale spíše ve stylových kabátech a svetrech.

Výzkumníci se soustředili také na povahu stránek, na které Google prostřednictvím fotek odkazuje, aby zjistili, jaké procento z nich je věnováno sexu, erotice, randění či svatbám. A právě zde patří Češky hned po Ukrajinkách k těm, které jsou na Googlu vyobrazovány v tomto kontextu nejčastěji: celých šedesát odkazů z první stovky zobrazených fotek Češek míří na stránky podobné zmíněnému webu Perfect Czech Women. Západoevropanky byly tímto způsobem zobrazovány výrazně méně, například Němky v šestnácti a Francouzsky v šesti procentech případů.

Algoritmy posilují stereotypy

Jedním ze zajímavých výsledků této analýzy je také fakt, že při vyhledávání žen v jejich mateřském jazyce (a ne tedy v angličtině) poměr rajcovních obrázků výrazně klesá. Například u Brazilek o celých třicet procent, u Češek o šest procent a u Ukrajinek o sedmnáct procent na rovnou nulu. To podle Deutsche Welle poukazuje na paternalistický přístup, který zejména západní muži chovají k ženám jiných národností. „Tyto ženy jsou v západní, anglicky mluvící kultuře často vnímány pouze v sexuálních či pomocných rolích. Není překvapující, že online vyhledávače replikují kulturní předsudky,“ vysvětlila Deutsche Welle Renata Ávila, výzkumnice Stanford’s Institute for Human-Centered Artificial Intelligence.

Analýza Deutsche Welle tak opět dokazuje, že algoritmy využívané velkými digitálními společnostmi prohlubují a zabetonovávají stereotypy. Tím, že vyhledávač relevanci stránek posuzuje na základě toho, co bylo vyhledáváno a odkazováno v minulosti, Google reprodukuje škodlivá zobrazení, upevňuje zažité představy o určitých skupinách lidí a tím brzdí společenský pokrok. Zároveň tak ovšem činí bez potřebné transparentnosti a jakékoli odpovědnosti za své jednání.

Jistě lze namítnout, že české ženy jsou jako sexuální objekty zobrazovány často i kvůli výsadnímu postavení českého pornoprůmyslu a také kvůli tomu, že v Česku (bohužel) nemáme tak významné političky jako v Německu. Současné zobrazování českých žen Googlem však pouze dále legitimizuje představy o tom, že Češky nejsou tak emancipované jako ženy na Západě, a že jsou tedy k mužům oddanější, rády pečují o domácnost a ve výsledku je vlastně v pořádku je vnímat jako krásné trpělivé společnice, nikoli jako rovnoprávné partnerky. Možná by se Google mohl při příštím MDŽ zaměřit spíše na tento problém.

Autorka je novinářka.

Čtěte dále