Ikona ženského sportu je těhotná

Serena Williamsová, která v minulosti úspěšně bojovala proti platové diskriminaci tenistek, svým těhotenstvím opět změnila poměry ve vrcholovém sportu.

Nejlepší tenistka na světě je těhotná. Serena Williamsová vystavila na Snapchatu svoji fotografii s bříškem a informací, že je ve dvacátém týdnu. I když ji vzápětí stáhla, o šest hodin později její mluvčí Kelly Bushová Novaková potvrdila, že pětatřicetiletá hráčka skutečně čeká dítě. Není potřeba složitých počtů, aby bylo jasné, že lednový Grand Slam v Austrálii vyhrála těhotná. Ani osmý týden těhotenství nepředstavoval pro vítězku třiadvaceti grandslamů překážku. Vždyť během turnaje neztratila ani set. Williamsová tak potvrdila, že těhotenství automaticky neznamená konec aktivního sportování.

Cena těhotenství

Stejně tak narození dítěte neznamená pro sportovkyni konec kariéry. Aktuální světová jednička se totiž nechala slyšet, že rok po porodu se na kurty zase vrátí. Využije tak pravidla o chráněném postavení v žebříčku, díky kterému bude moci hned po návratu bojovat mezi vysoko nasazenými tenistkami na nejlepších turnajích. Nebylo by velkým překvapením, kdyby překonala „rekord“ Kim Clijstersové. Tato belgická tenistka dokázala vyhrát americké US Open jen 18 měsíců po narození dcery.

Chci, aby lidé pochopili, že je v pořádku cítit se ve svém těle pohodlně. Je v pořádku vypadat silně, být sexy a být ženou.

Kromě tenisových soupeřek uvítali těhotenství Williamsové i marketingoví specialisté, kteří v něm vycítili šanci, jak ještě víc zaujmout reklamní trhy. „Vezmete kultovní jméno, které je už nyní značkou, a přidáte k němu těhotenství. A dostanete šťastný příběh,“ tvrdí Gary Fechter, právník firmy McCarter & English. „Díky tomu bude sponzorsky ještě cennější,“ dodává. Williamsová je s ročním příjmem skoro 29 milionů dolarů nejlépe vydělávající tenistkou světa už dnes. I když kapitalizovat své ještě nenarozené dítě nemusí mít vůbec zapotřebí, Fetcher v těhotenství vidí možnost zvýšit sympatie před veřejností a v rámci reklamních smluv je zpeněžit. Jazykem marketingových specialistů je dítě „dalším rozměrem“, díky němuž lze propagací zvýšit zisky už tak dost výdělečného těhotenského průmyslu.

Rasistický sexismus

Zájem velkých korporací sponzorovat těhotnou Williamsovou je vzhledem k tomu, jak se k ní stavěl sportovní marketing doteď, celkem paradoxní. I když Serena Williamsová vyhrála v tenise úplně všechno, a dokonce překonala rekord Martiny Navrátilové ohledně pozice světové jedničky, v žebříčku nejlépe vydělávajících tenistek dosáhla na vrchol až po dopingové aféře Marie Šarapovové. Ruská vítězka pěti grandslamů se vždy těšila většímu zájmu, a tím i vyšším příjmům od sponzorů díky svému atraktivnějšímu vzhledu. Rozdíl v příjmech mezi štíhlou blondýnou a svalnatou Afroameričankou potvrzoval smutnou skutečnost, že „ženské půvaby“ odsouvají sportovní stránku až na druhé místo, a ukazoval, že na tenistky je primárně nahlíženo spíše jako na ukázku krásy než fyzické síly a dovedností. Je to paradoxní už kvůli tomu, že to byla právě Williamsová, která si spolu se svou starší sestrou Venus dokázala v tenisovém zákulisí vybojovat stejně vysoké odměny, jaké dostávají jejich mužské protějšky.

S komentováním svého vzhledu se Williamsová potýká po celou svoji kariéru. I v českých diskuzích pod články o jejím těhotenství najdeme různé šovinistické perličky. Urážlivé komentáře typu „Tahle hora svalů bude mít dítě? Manželovi není co závidět“ nebo „Ta je těhotná už od doby, co jsem ji poprvé viděl“ nejsou bohužel ničím výjimečným. Nutno dodat, že se Williamsové během patnácti let kariéry podařilo sportovní veřejnost „naučit“, že i ženský sport je o výkonnosti a není jen nějakým aktivnějším druhem modelingu. Williamsová se přitom o změnu pohledu na sportovkyně nezasadila pouze famózní hrou na kurtech, ale i aktivně v zákulisí. Několikrát například bojovala proti retušovaní svých snímků na obálkách časopisů. V posledním případě ji k tomu dokonce vyzývali i sami fanoušci. Poslední sérii fotek Williamsová nafotila přímo se záměrem podpořit sebevědomí všech žen navzdory normativním škatulkám ohledně ženské krásy. „Chci, aby lidé pochopili, že je v pořádku cítit se ve svém těle pohodlně. Je v pořádku vypadat silně, být sexy a být ženou. Chci mít vliv na lidi, kteří jsou podobného tělesného typu. Chci, aby si taky řekli, že vypadají dobře,“ uvedla k fotkám Williamsová.

Sympatická Američanka bude světovému sportu chybět. Nejen po herní stránce, ale především jako osobnost, která neváhala bojovat proti diskriminaci žen, rasismu a šovinismu nejen v tenise. Právě to z ní dělá skutečnou sportovní ikonu víc než trofeje, které kdy na kurtu získala (a možná ještě získá).

Autor je spolupracovník redakce.

 

Čtěte dále