SahBabiiho animovaný svět trapové psychedelie

Takhle nějak by mohli znít Animal Collective, kdyby vyrůstali v ghettu na předměstí Atlanty.

Když v roce 2016 vydal mladý atlantský rapper SahBabii mixtape S.A.N.D.A.S., zřejmě netušil, že se mu od základu změní život. Ústřední píseň mixtapu Pull Up Wit Ah Stick se stala jedním z největších hitů roku a track nasbíral na YouTube přes padesát milionů přehrání. Skladba se několik dní po zveřejnění dostala k Young Thugovi, který ihned SahBabiiho kontaktoval a pozval ho, aby vystoupil na jeho londýnském koncertě. Netrvalo dlouho a SahBabii podepsal smlouvu s labelem Warner Brothers. Skladba se přitom na mixtapu původně ani neměla objevit. SahBabiimu přišel track příliš jednoduchý a zastaralý, nahrál ho totiž už několik měsíců před vydáním mixtapu. Krátký patnáctisekundový teaser ze skladby, který jen tak nahodil na Instagram, se však začal nečekaně rychle šířit mezi statisíce lidí. Až virální úspěch krátkého videa ho přesvědčil, aby Pull Up Wit Ah Stick do mixtapu zařadil.

S.A.N.D.A.S. přitom navazoval po několikaleté pauze na dva předchozí neúspěšné mixtapy Pimpin’ Ain’t Eazy a Glocks & Thots. Tenká hranice mezi úspěchem a neúspěchem v dnešním hudebním průmyslu závisí doslova na jednom povedeném tracku. V tomto případě to ale tak úplně neplatí. S.A.N.D.A.S. je totiž plný skvělých hitů, založených na neotřelých basových beatech, které mají hodně daleko k zaběhlým šablonám současných trapových producentů, a lehce zastydlém frajerském projevu mladého rappera. Estetika uvolněné psychedelie, starých arkádových počítačových her, kreslených filmů a obvyklých trapových klišé se promítá i do jeho videoklipů. Zatímco video k Pull Up Wit Ah Stick je klasickým drsňáckým klipem z černošské čtvrti na předměstí velkoměsta v hlavní roli s nevšedně uhlazeným introvertním rapperem, videoklip ke skladbám Marsupial Superstars nebo Outstanding se rozpadá z klasického schématu party na ulici, respektive ve striptýzovém baru, a znovu se skládá ve virtuálním světě nahodilých obrazových asociací, tedy podobně jako funguje vědomí pod vlivem halucinogenů.

Úspěch mixtapu S.A.N.D.A.S. umožnil SahBabiimu nerušeně pokračovat v rapové kariéře. Mixtape přitom vznikal v amatérských podmínkách v pokojíčku jeho staršího bratra T3, který hostuje se svým výrazným vokálem na některých skladbách, za použití hudebního softwaru Cubase a rozbitého mikrofonu. Podobně vznikala i jeho napjatě očekávaná novinka s názvem Squidtastic. V ní se SahBabii rozhodl překvapivě ještě více experimentovat a pouští se ještě hlouběji do psychedelických vod. Podobně by mohla znít například tvorba americké kapely Animal Collective, kdyby její členové vyrůstali v hoodu na předměstí Atlanty.

[better-ads type=’banner‘ banner=’38427′]

Pouliční swag a nebeská hudba

Nezvyklým znakem mixtapu je absence hostů – s výjimkou již zmíněného T3. O hudební podklady, jejichž výběr patří k největším přednostem mixtapu, se postarali různí neznámí hudební producenti. Mezi ty známější patří například BELDONDIDTHAT, který už v minulosti spolupracoval s Young Thugem, nebo Playboi Cartim. O ty nejzajímavější beaty, například k trackům Anime World nebo Squidrific, se postaral producent Based TJ. SahBabii si ale vybral například i podklad od osmnáctiletého islandského producenta VG Beats, jenž tvoří základ skladby Army.

SahBabii je netypickým rapperem i s ohledem na své texty. Přestože jsou stejně jako u drtivé většiny mladých rapperů ústředními tématy textů orální sex a ženský zadek, je jeho projev hravý a expresivní – podobně jako Young Thugův. SahBabiiho svět je plný vášně, emocí a psychotropních látek. Sex v jeho textech není pouhou frajerskou pózou, ale významným emocionálním prožitkem. Nechce jenom souložit, ale také svou milenku zabalit do prostěradla a hrát si s ní, až začne křičet jeho pravé jméno – Saaheem. Drsnost pouličního swagu kombinuje s křehkostí vlastní osobnosti. „Mám rád, když moje hudba zní jemně, jako kdyby hrála v nebi nebo v nějakém místě, které není temné,“ říká mladý rapper v rozhovoru pro Fader.

Velký vliv na jeho tvorbu mají animované filmy, zejména pak japonské anime. Možná i proto, jak sám částečně přiznává, se při výběru labelů, které ho budou zastupovat, vybral právě Warner Brothers, na jejichž televizních animovaných seriálech vyrůstal. Své skladby si představuje jako melodické a chytlavé animáky. I v dalších ohledech se vymyká klasické představě o trapové hvězdě. Ve škole patřil k premiantům a do budoucna nevylučuje, že by pokračoval ve studiu na univerzitě. Úspěch jeho posledních dvou mixtapů ho samozřejmě těší a v současné době objíždí s novinkou Squidtastic Spojené státy a Kanadu. Jeho životní přání jsou přesto překvapivě docela všední – číst knížky, sledovat anime, žít zdravěji a cestovat po světě.

Jeho skromný přístup k životu souvisí s těžkým obdobím, které zažíval před vydáním mixtapu S.A.N.D.A.S. Neúspěch jeho předchozích nahrávek ho psychicky deptal, zatímco na sociálních sítích sledoval řadu úspěšných rapperů, kteří se předvádějí s novými auty a miliony dolarů v hotovosti. V rádiovém pořadu The Cruz Show toto období reflektoval se slovy, že současná doba přehnaného materialismu, která souvisí s rozvojem sociálních sítí, ničí psychické zdraví řady lidí. „Chtěl jsem jenom všem říct, aby pokračovali v tom, co dělají, a nepoddali se materialismu. Na Instagramu vidíš, jak lidi rozhazují prachama a může tě to štvát a někdy i dohnat k sebevražedným myšlenkám, jako se to stalo mě. Prostě pokračuj a zůstaň pozitivní. Snaž se zlepšovat. Dělej to, co chceš dělat, ne to, co bys měl dělat podle názoru ostatních,“ dodává rapper v rozhovoru. Snad se SahBabii tohoto životního kréda bude ještě nějakou chvíli držet. Originalita hudebních podkladů a autentická křehkost jeho projevu jsou totiž pro jeho tvorbu zásadní.

Autor je spolupracovník redakce.

 

Čtěte dále