Německo v reakci na klimatickou krizi snižuje jízdné na dálkové vlakové spoje

Zatímco se Česko potýká s komplikacemi v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na vlakové tratě, v Německu pokračuje podpora železniční dopravy.

Německá vláda snížila DPH za železniční dopravu a německý státní dopravce Deutsche Bahn nyní nabízí levnější tarify. Opatření na ochranu klimatu, která mají zvýšit atraktivitu cestování vlakem, tak poprvé za sedmnáct let snižují dálkové jízdné. Daně z přidané hodnoty při cestování po železnici se v Německu snížily z 19 procent na sedm. Cestující ve vlacích Deutsche Bahn Intercity Express, kteří jedou dál než padesát kilometrů, se tak mohou těšit na snížení jízdného o 10 procent. Společnost také snižuje ceny speciálních nabídek a doplňkových služeb, jako je přeprava jízdních kol. Podle analytiků Deutsche Bahn přinese pokles cen dalších pět milionů cestujících ročně.

Opatření na ochranu klimatu, která mají zvýšit atraktivitu cestování vlakem, poprvé za sedmnáct let snižují dálkové jízdné.

Trend v Německu je zcela opačný než třeba ve Velké Británii, kde od 2. ledna čelí miliony dojíždějících osob nárůstu cen jízdenek o 2,7 procenta. V Británii sice není DPH na železniční jízdné uvaleno, vlaky ale provozují soukromí dopravci. Hlavní německý poskytovatel železniční dopravy je sice také soukromou akciovou společností, jediným akcionářem je ale německý stát. Plány odprodat až 49,9 procenta společnosti soukromým poskytovatelům byly opuštěny s nástupem finanční krize v letech 2007 a 2008.

Snižování cen se však nedotkne všech německých cestujících. Podle agentury DPA se budou zvyšovat tarify pro cestování na krátké vzdálenosti a pro veřejnou dopravu v regionech, jako je Berlín, Hamburk, Brémy, Braniborsko a Porýní. Jízdné regionálních vlaků v oblasti Bonnu má vzrůst o 2,5 procenta, zatímco lidé v Berlíně a Braniborsku si v roce 2020 připlatí 3,3 procenta za jízdenky autobusové, tramvajové a metropolitní dopravy. Podle poskytovatelů veřejné dopravy je toto zvýšení jízdného způsobeno rostoucími mzdami a vyššími cenami nafty i elektřiny a bylo o něm rozhodnuto dříve, než vláda přijala opatření na ochranu klimatu.

 

Čtěte dále