Chcete skvělou knihu k vodě a zároveň podpořit Alarm? Kupte si novinku Saši Uhlové

Chcete si pořídit skvělou reportážní knihu a zároveň mít jistotu, že tvůrci nové publikace dostanou důstojně zaplaceno? Kupte si novinku Saši Uhlové v předprodeji. Proč je to nejlepší varianta?

Chcete, aby vaše oblíbené nakladatelství vydávalo knihy v nejlepší možné kvalitě a zároveň bylo schopné zaplatit férové honoráře všem, kteří se na jejich vzniku podílejí? Existuje jen jeden poctivý a jednoduchý způsob, jak toho docílit. Podpořte nakladatele v crowdfundingové kampani, tak jako to můžete nyní udělat s novou knihou Saši Uhlové na portálu Donio. Pokud uvažujete o koupi už vydané knihy jako Piko nebo Továrna na lži, zkuste si je vždy nejprve koupit na našem e-shopu. V následujícím textu se pokusíme vysvětlit proč.

Pravděpodobně jste nad tím nikdy moc nepřemýšleli, proč některá nakladatelství rozjíždějí crowdfundingové kampaně na portálech typu HitHit nebo Donio ještě předtím, než jde samotná kniha do tisku. V případě velmi známých osobností, influencerů a celebrit to samozřejmě může být pokus o alternativní a neokoukaný marketing, u menších nezávislých vydavatelů mají však tyto kampaně úplně jiný význam.

Pro některé tituly může být crowdfundingová kampaň naprosto zásadní a bez vybraných prostředků na tisk a výrobu by pravděpodobně ani nikdy nevyšly. Většina čtenářů a čtenářek ale končí u toho, že si stejně raději počkají, až kniha konečně vyjde a budou si ji moci koupit přímo v knihkupectví a mít ji hned bez čekání. V crowdfundingových kampaních se ale ukrývají ještě další aspekty, díky nimž mohou menší hráči vzdorovat praktikám českého knižního trhu.

Pokud se vám toto nespravedlivé nastavení distributorů nelíbí, věnujte prosím velkou pozornost crowdfundingovým kampaním nezávislých nakladatelství.

Už nějakou dobu se v Česku diskutuje, proč jsou na tom spisovatelé, spisovatelky, překladatelky, překladatelé, básníci, básnířky, redaktoři, redaktorky a další články knižního řetězce tak bídně. Velká část těchto potíží jde hlavně za největšími distribučními sítěmi v Česku. Těch není mnoho, a tak trochu si rozdělily trh. První ze dvou nejmenovaných distribučních sítí si za své služby účtuje neskutečných 55 procent z prodejní ceny knihy a druhá, „konkurenční“ distribuce, zase „přátelských“ 50 procent. Pokud k tomu připočteme náklady na tisk a papír, zůstane samotnému nakladatelství nějakých 30 až 35 procent z prodejní ceny knihy, z čehož má následně vyplatit autory, grafiky, korektory, sazeče, redaktory, ilustrátory a další lidi, kteří se na vzniku knihy podílejí. Je jasné, že za těchto podmínek nemůže férové prostředí nikdy vzniknout.

Pro spoustu malých nakladatelů není snadné dostat své tituly k publiku. Často nemají dostatečné množství fanoušků, distribuční kanály a propracovaný systém prodeje. A právě z toho těží české knižní oligopoly, které si svoje prominentní postavení moc dobře uvědomují. Pro vydavatele je využívání jejich služeb zdánlivě pohodlné. Knihy se prodávají, mají propagaci zdarma, někdo je někde skladuje a posílá do vybraných knihkupectví. Zní to jako ideální řešení, ale nakladatelství pak dostane jen opravdu extrémně malé množství peněz z prodejů, proto nedokáže tvůrcům knihy adekvátně zaplatit za práci. Co se s tím dá dělat?

Pokud se vám toto nespravedlivé nastavení distributorů nelíbí, věnujte prosím velkou pozornost crowdfundingovým kampaním nezávislých nakladatelství. Pokud si chcete nějakou tu knihu pořídit online, utíkejte nejdříve na e-shop samotného nakladatelství a knihu si kupte tam. Pokud si knihu koupíte v předprodeji skrze portál Donio nebo na našem e-shopu, jde takřka 100 procent částky přímo Nakladatelství Alarm. Jedině tak budete mít jistotu, že vydavatel bude moci z vašich peněz zaplatit všem autorům, autorkám, tvůrcům a tvůrkyním adekvátní a důstojný honorář. My takové honoráře vyplácet chceme, a proto chceme také naše čtenáře a čtenářky motivovat k tomu, aby se zamysleli nad tím, kde knihy kupují a co přesně to znamená.

Jestli už teď víte, že si novou knihu Saši Uhlové rozhodně pořídíte, utíkejte na Donio a kupte si ji v našem předprodeji. Významně nám tím pomůžete a teď už i víte, co všechno v sobě tohle zdánlivě banální gesto vlastně ukrývá. Tímto způsobem budete taky bojovat proti prapodivným praktikám českých knižních distributorů, a navíc nám pomůžete spravedlivě, adekvátně a důstojně ocenit všechny, kteří se na výrobě této skvělé reportážní knihy podíleli. Nedokážeme změnit všechno a hned, ale může to být významný krok správným směrem, který by mohl narovnat pokřivené pořádky na českém knižním trhu.

Čtěte dále