Amazon testoval nakupování bez pokladen. Místo umělé inteligence ale nákup počítali Indové

Technologie Just Walk Out, která měla v obchodech Amazonu nahradit pokladní, ve skutečnosti outsourcovala lidské zdroje.

Ostudou skončil testy řetězce potravin Fresh společnosti Amazon, které měly představit technologii Just Walk Out. Díky ní by bylo možné nakupovat bez nutnosti procházet pokladnou. Umělá inteligence, která sleduje obchod skrze videokamery, totiž věděla, co kdo koupil, a automaticky to naúčtovala na kartu, kterou nakupující zadali při příchodu do obchodu. Plně automatizovaný proces se ale ukázal být jen reklamním trikem, obchod ve skutečnosti na internetu sledovala asi tisícovka Indů, kteří přiřazovali ceny a nákupy k jednotlivým zákazníkům.

Amazon čelil problémům už při zavádění Just Walk Out a rozhodl se technologii na začátku dubna představit jen asi v polovině obchodů svého řetězce Fresh. Samoobslužné pokladny, které měly přinést revoluci do nakupování, ale končí po pouhých třech dnech – měly totiž příliš mnoho problémů. Zákazníci si stěžovali na četné chyby v zaúčtování a moc se nelíbilo ani to, že Amazon patrně shromažďuje biometrické údaje svých zákazníků. Nejvíc ale k ukončení testu přispěla mediální ostuda poté, co se ukázalo, že nákupy nepočítá umělá inteligence, ale najatí brigádníci na druhé straně zeměkoule. Tuto informaci vynesl do médií přímo někdo z Amazonu.

Lidští pomocníci jsou běžní při procesu, kdy se umělá inteligence učí pracovat s daty. OpenAI a podobné modely od Amazonu, Googlu nebo Microsoftu používají špatně placené pracovníky z celého světa. V Indii například vznikají v chudých vesnických oblastech obří datová centra, která zaměstnávají až pět tisíc lidí. Nejsou samozřejmě moc dobře placeni. Ví se třeba o tom, že ChatGPT je už nejméně dva roky závislý na práci keňských dělníků, kteří dostávají plat méně než dva dolary za hodinu. Jejich úkolem je třídit odpovědi umělé inteligence, aby byly „méně toxické“.

V případě technologie Just Walk Out se ukázalo, že umělá inteligence se učí příliš pomalu a její efektivita se příliš nezvětšuje ani s větším množstvím příkladů. Lidé označující na dálku nákupy v obchodě dělali 95 % veškeré práce a tento podíl se nezmenšoval ani v delším časovém úseku. Amazon patrně doufal ve větší pokroky svého modelu a plánované zavedení technologie nechtěl zrušit, ani když se ukázalo, že umělá inteligence se bez lidských pomocníků ani zdaleka neobejde. Amazon přiznal, že od Just Walk Out odstupuje, a oznámil, že příště bude experimentovat s Dash Cart, chytrými nákupními košíky vybavenými senzory, které budou samy počítat cenu nákupu.

Čtěte dále