Vypouštěči duší: nové klimatické hnutí chce, aby se vozy SUV staly minulostí

S příčinami klimatické krize se dá bojovat nejrůznějšími způsoby. Nové hnutí Tyre Extinguishers se zaměřuje na vypouštění pneumatik vozům SUV ve městech a rozšířilo se už do více než desítky zemí.

Můžete v krátkosti představit vaše hnutí Tyre Extinguishers – jak a kde jste začali, jakým akcím se věnujete a jaké jsou vaše cíle?

Jsme obyčejní lidé z nejrůznějších společenských vrstev, kteří mají společný cíl: aby se vlastnictví velkých vozů SUV, které výrazně zatěžují životní prostředí, stalo v městských lokalitách nemožné. Bráníme se tím klimatické krizi, znečištění ovzduší i nebezpečným řidičům.

Snažíme se toho dosáhnout jednoduchou taktikou: vypouštíme pneumatiky těmto masivním, zbytečným autům, čímž působíme jejich řidičům nepříjemnosti. Opakované vypouštění pneumatik a vybízení ostatních, aby dělali to samé, pak činí z drobné nepříjemnosti obrovskou překážku pro využívání těchto zabijáckých vozidel v našich ulicích. Do těchto aktivit jsme se pustili proto, že vlády a politikové selhali v úkolu nás před těmito obřími vozidly chránit. Nesnáší je úplně všichni kromě těch, co se v nich vozí.

Jakým způsobem se organizujete?

Nemáme žádné vedení. Jsme autonomní skupina působící už ve více než deseti zemích: mimo jiné ve Spojeném království, Kanadě, Spojených státech, Švédsku, Německu, Švýcarsku, Rakousku, Nizozemí nebo na Novém Zélandu. Skupiny se ale rychle formují i v dalších státech, a proto pracujeme na překladech našich letáků. Dosud jsme vypustili pneumatiky více jak 7 tisícům vozů SUV. Reálné číslo ale bude patrně vyšší, protože lidé nám ne vždy o svých akcích dávají vědět; naopak rozzlobené e-maily z daného města nebo oblasti na sebe nikdy nenechají dlouho čekat!

Dostáváme pochopitelně i spoustu výhrůžek smrtí. Pocházejí většinou od úzkostlivých mužů, jejichž osobnosti jsou definovány jejich auty.

Už také slavíme první úspěchy. Například britský konzervativní deník The Telegraph začíná doporučovat svým čtenářům, aby raději volili koupi menších aut, pokud se nechtějí stát cílem aktivit naší organizace. I kdyby se jen jeden člověk na základě toho rozhodl nepořídit si SUV, je to pro nás vítězství.

Vypadá to, že se Tyre Extinguishers z lokální iniciativy rychle stali nadnárodním hnutím. Jak si takový úspěch vysvětlujete?

Lidé jsou tváří v tvář zrychlující se klimatické krizi naštvaní a cítí se bezmocní. Dáváme jim příklad toho, jak mohou věci měnit bezprostředně, tady a teď: jak dostat SUV z ulic, a nakonec i znemožnit jejich vlastnění.

Jak říká švédský filozof a aktivista Andreas Malm, to, co děláme, je „extrémně mírumilovná a něžná sabotáž… vypustit pneumatiku SUV může úplně kdokoli, zvládne to i malé děcko. Není potřeba žádná formální organizace, žádné vedení, peníze ani speciální nářadí, jen zrnko štěrku nebo semínko čočky. Díky tomu, jak snadno se taková metoda replikuje – sabotáž se tu stává memem – nelze potenciál těchto akcí podceňovat.“

Z jakého důvodu cílíte právě na vozidla SUV?

Těch zásadních důvodů je hned několik. SUV jsou pro klima katastrofou. Jsou větší a těžší než běžná auta, takže spotřebují více benzínu a nafty. Mezinárodní energetická agentura (International Energy Agency – IEA) byla v šoku z výsledků svého výzkumu z roku 2019, který ukázal, že vozy SUV jsou druhou největší příčinou zvyšování emisí během uplynulé dekády – více než lodní doprava, letectví, těžký průmysl nebo dálková doprava. Zvyšující se tempo nákupu těchto aut smazává jakýkoliv pokrok v omezování emisí, kterého bylo dosaženo nástupem elektromobilů na trh. Pokud by řidiči SUV byli národ, stali by se šestým největším emitentem skleníkových plynů na světě.

Dalším důvodem je znečištění ovzduší, a to zvláště ve městech. Větší auta vypouštějí i více jedovatých zplodin, což zhoršuje stav ovzduší lokálně. Vědci stále častěji spojují znečištění ovzduší s celou řadou zdravotních problémů od infarktu, mrtvice, rakoviny, plicních problémů, potratů až po psychické problémy. Neustále se objevují další a další důkazy, že znečištění ovzduší je pro nás horší, než jsme si mysleli – a hlavními viníky jsou velká auta.

SUV jsou každopádně nebezpečná vozidla. Když srazí chodce, zabíjejí s vyšší pravděpodobností než normální auta. Psychologické studie také ukázaly, že jízda řidičů SUV je riskantnější, čímž vystavují ostatní účastníky dopravy včetně chodců většímu nebezpečí. I pro řidiče SUV a jejich spolujezdce ale platí, že mají vyšší pravděpodobnost úmrtí následkem autonehody.

V neposlední řadě jsou SUV zcela zbytečná. Tři čtvrtiny těchto „terénních“ vozidel kupují lidé žijící ve městech. Existují jenom kvůli marnivosti svých majitelů, kterým slouží jako statusové symboly. Je to ale marnivost, kterou si nemůžeme dovolit: zhoršuje klimatickou změnu, dýcháme kvůli ní horší vzduch a více lidí umírá při autonehodách. To je nepřijatelné.

Jak náročné je v terénu vypustit pneumatiky takovému autu?

Je to ve skutečnosti velmi snadné a zvládne to každý. Nejdříve si najdeme naše SUV – ve velkých městech a metropolích to není problém, stačí cílit na bohaté čtvrtě. Pak odšroubujeme uzávěr ventilu pneumatiky, který je na kole většinou snadno k nalezení. Aby se vzduch z pneumatiky dostal ven, musí něco tlačit na kolík uprostřed ventilku. Do víčka od ventilku pak stačí vhodit malé semínko (my máme nejradši zelenou čočku, ale experimentovat lze i třeba s kuskusem nebo úlomkem štěrku). Víčko se pak znovu nasadí na ventilek a zašroubuje několika otáčkami, dokud není slyšet syčení vzduchu. Celý proces vypouštění pneumatiky pak trvá zhruba deset vteřin.

Obecně platí, že většinou pracujeme v noci, nevytváříme větší skupinky, které by mohly budit podezření a neštítíme se ani velkých elektroaut, která nepovažujeme za řešení klimatické krize (poznatky o zvýšených bezpečnostních rizicích a úmrtí pro ně ostatně platí úplně stejně). Vyhýbáme se nicméně autům lidí invalidních, přepravním autům, minibusům a autům s normálními rozměry.

Za stěračem pak majiteli necháváme leták, aby věděl, že jeho auto je teď nepoužitelné a dostal také vysvětlení, proč k tomu došlo. Většinou o tom dáváme také vědět místnímu tisku, kde vysvětlujeme důvody našeho počínání. Všechny akce se snažíme shromažďovat na našemu webu, sociálních sítích a v telegramové skupině.

Jak jste naznačili, osobní auta nejsou jenom dopravním prostředkem, ale také statusovým symbolem. O vozech SUV to platí ještě více, už jen kvůli jeho pořizovací ceně. Jsou takové třídní faktory důležité pro váš aktivismus?

Samozřejmě, jsou to hlavně bohatí, kdo ničí planetu.

Pro mnohé může být představa „odzbrojení SUV“ kontroverzní. Zdá se ale, že jste přesvědčeni o tom, že veřejné mínění je na vaší straně. Jak sami říkáte, „nikdo nemá rád SUV, kromě těch, kdo v nich jezdí.“ Jaké jsou dosavadní reakce veřejnosti na vaši činnost?

Udržujeme vlákno na twitterovém účtu, kde shromažďujeme všechny pozitivní reakce, které nám lidé posílají. Dostáváme pochopitelně i spoustu výhrůžek smrtí. Pocházejí většinou od úzkostlivých mužů, jejichž osobnosti jsou definovány jejich auty. Těm se ale smějeme.

Už jste zmínili Andrease Malma, který ve svých pracích tvrdí, že v současné fázi klimatické změny je pro aktivistické kruhy legitimní začít využívat prostředků sabotáže proti fosilní infrastruktuře. Jak vás jeho přístup ovlivnil?

Ano, jsme velkými fanoušky prací Andrease Malma a myslíme si, že kdokoliv, kdo to s klimatickou krizí myslí vážně, by si měl přečíst jeho knihu How To Blow Up A Pipeline (Jak vyhodit ropovod do povětří), kterou jsme se inspirovali.

Jaký je vás vztah k dalším klimatickým, sociálním a environmentálním hnutím?

Jednoduše řečeno jsme přesvědčeni o nezbytnosti rozdílných taktik a strategií, ale v tuto chvíli zkrátka fungujeme sami za sebe.

A na závěr: kdy očekáváte, že nastane konec vozů SUV?

Až se občané rozhodnou, že už toho mají dost, stáhnou si náš leták a koupí si pixlu čočky.

Autor je redaktor deníku Alarm.

Čtěte dále