Bad Beuys „ukradli“ Beuyse a darovali ho tanzánskému muzeu. Upozorňují na přežitky kolonialismu

Německý umělecký kolektiv ukradl z aktuální výstavy v Oberhausenu artefakt slavného konceptuálního umělce Josepha Beuyse a „nebyrokraticky ho převezli“ do Tanzánie.

Umělecký kolektiv Frankfurter Hauptschule, který v Německu stojí již za řadou politicky angažovaných a kritických uměleckých akcí, ukradl z právě probíhající výstavy v oberhausenském městském divadle sochu slavného německého konceptuálního umělce Josepha Beuyse. Drobný objekt s názvem Capri-Batterie na výstavu zapůjčilo mnichovské muzeum umění a kultury LWL (Landschaftsverband Westfalen-Lippe). Zástupci kolektivu dílo následně osobně „darovali“ muzeu Iringa Boma v Tanzánii. Celá akce má být komentářem k nedořešeným otázkám evropského imperialismu a připomínkou nedobrovolného přesunu děl a objektů z afrického kontinentu do evropských sbírek během koloniální éry.

Skupina rovněž natočila video zachycující krádež díla a cestu několika členů kolektivu letadlem do Tanzánie. Kromě samotného aktu předání sochy se ironicky vyjadřuje i k mnoha dalším přetrvávajícím koloniálním tendencím. Za zvuku skladby Africa od skupiny Toto s humorem ukazuje západní exotizaci a stereotypizaci Afriky jako ráje divokých lvů a turistických radovánek v safari oblečcích. Tři členové kolektivu se tak ve videu (poté, co s odcizeným objektem mimo jiné provedou tanec v dešti) setkávají s vedením tanzánského muzea a zástupci kmene Hehe. Právě lebky vůdců tohoto kmene totiž byly podle popisku videa z Iringa Boma odcizeny v době německé koloniální nadvlády nad východní Afrikou a spolu s mnoha uměleckými objekty a kulturními artefakty převezeny do Německa.

Ředitel muzea LWL Hermann Arnold uvedl, že je „hluboce zděšen“. Divadlo již veřejnosti potvrdilo nepřítomnost díla na výstavě a kontaktovalo policii. Mluvčí kolektivu Frankfurter Hauptschule však odmítl, že by se jednalo o akt kriminální povahy. „Tohle nazýváte loupeží? Učíte děti, že krást se nemá, a pak ve svých muzeích vystavujete kradené, silou přivlastněné statky. Tvrdíte, že odcizené předměty nelze navrátit, protože Afričané jsou barbaři neschopní se o ně postarat, zatímco hromada neinventarizovaného uloupeného umění hnije ve sklepích německých muzeí.“

Tanzánské muzeum údajně přijalo dílo s radostí. Jeho výkonný ředitel Jan Küver dodal, že celý akt vnímá jako symbolické převrácení historického vztahu rabování africké kultury a umění. Poukázal zároveň na fakt, že nejen exponáty umělecké a kulturní povahy, ale právě i lidské ostatky lidu Hehe jsou stále ve vlastnictví německých muzeí.

Je pravděpodobné, že dílo bude nutné navrátit, hlavním cílem projektu však zjevně bylo vzbudit mediální pozornost a rozpoutat debatu o koloniální historii Německa. Kolektiv podle svého prohlášení „převezl Beuyse nebyrokraticky do Afriky“, čímž upozornil na dosud nedořešenou otázku dekoloniálního vyrovnání a navrácení množství pochybně získaných artefaktů nejen z USA, ale také ze sbírek německých a mnoha dalších západních muzejních institucí.

AKTUALIZOVÁNO: Kurátor Deonis Mgumba nakonec veřejnosti oznámil, že celá akce byla ve skutečnosti sehraná a dílo převezené do Tanzánie je jen replika. Poselství celého projektu však zůstává stejné.

 

Čtěte dále

Ochrana soukromí | Vaše údaje jsou u nás v bezpečí! OK Zajímají mě cookies