Brněnská ODS si koupila Bolka Polívku a chce pro něj zničit Národní divadlo

Známý herec pomáhal brněnské primátorce Markétě Vaňkové v předvolební kampani. Ta na něj nezapomněla. Odnést to má Národní divadlo Brno.

Kvůli zanedbané údržbě ze strany města Brna je ohroženo fungování kina Scala a zároveň Divadla Bolka Polívky. Budova, kde sídlí, se musí okamžitě opravit a na neznámý čas vyklidit. Primátorka Markéta Vaňková proto přišla s návrhem, že zruší polovinu programu Národního divadla Brno, sídlícího v divadle Reduta, a uvolněný prostor dostane k dispozici divadlo nesoucí jméno nejslavnějšího českého klauna. Podivný nápad se pomalu sune k realizaci, zatímco Národní divadlo pouze nevěřícně sleduje, co vše je v Brně možné.

Skolíme Koliště

Proč primátorce a brněnské ODS tolik leží na srdci zrovna osud Polívkova divadla, pochopíme ve chvíli, kdy si připomeneme čas před komunálními volbami. ODS si Bolka koupila pro svou propagaci, a tak se teď o svého klauna stará.

Nápad nutit Národní divadlo, aby se stáhlo ze své nejprogresivnější scény, protože to tak chtějí brněnští politici, je šílený i na Brno.

Dva týdny před komunálními volbami se v Brně konal bohulibý charitativní běh Skolíme Koliště, který byl promován coby rodinný festival na podporu Sociálního nadačního fondu. Masivní propagace festivalu měla v předvolebním čase dvě tváře: kandidující primátorku Markétu Vaňkovou a Bolka Polívku. Společná fotka primátorky a Bolka s roztomilými dětmi nicméně propagovala nejen charitativní běh, ale také se objevila na propagačním předvolebním stánku ODS. Na polep stánku pak ODS použila další fotku primátorky a Polívky přímo z akce a tutéž fotku najdeme v předvolební brožuře Vaňkové Brno, nejlepší adresa, kterou rozeslala do všech brněnských domácností.

Z tohoto pohledu se charitativní událost rozhodně vydařila. O tom svědčí také spokojený Polívka, který objímá z jedné strany Vaňkovou a z druhé Tomáše Töpfera, jenž za ODS v té době (úspěšně) kandidoval do Senátu. Vedle nich stojí ještě Stanislav Moša, ředitel Městského divadla, rovněž kandidující za ODS.

Podle zjištění současné opozice nalilo město a jím řízené společnosti do pořádání předvolební akce, která se maskovala jako charita, více než tři čtvrtě milionu korun z veřejných peněz. Výtěžek samotného běhu pro nadační fond pak nečinil ani sto tisíc korun a podobně komická byla také účast veřejnosti na běhu. Důležité je, že se vydařil běh ODS na brněnský magistrát, s čímž Bolek Polívka výrazně pomohl.

A teď si vás kúpím všecky

Nyní je třeba pomoci Polívkovi. A tak primátorka, kterou brněnská kultura zajímá leda v podobě stavby předražené hokejové haly, vystupuje za záchranu jeho divadla, jemuž už pomohla zařídit roční dotaci šest milionů korun. To je částka, o které si jiné soubory mohou nechat leda tak zdát. Podpora přitom směřuje divadlu, jehož podstatná část programu je složená z hostujících představení často bezejmenných souborů nahodilé úrovně.

Pomáhat se dá různě. Nápad nutit Národní divadlo, aby se stáhlo ze své nejprogresivnější scény, protože to tak chtějí brněnští politici, je nicméně šílený i na Brno. Reduta je plně vytížená, divadlo má hotový program, zkouší a připravuje nová představení. Není jasné, jak mohlo někoho napadnout, že bude jeho provoz jen tak likvidovat. Navíc město Národní divadlo samo zřizuje, a snaží se tedy sabotovat vlastní instituci ve prospěch soukromého subjektu. Nic z toho není v zájmu města, ale pouze v zájmu ODS a Divadla Bolka Polívky.

Město může Polívkovu divadlu nabídnout jistě i jiné prostory. Stavbu bizarní hokejové haly se ostatně snaží promovat jako kulturní multifunkční stánek. Možná by se dalo vyzkoušet, jestli ve stávající hokejové hale není možné hrát i Bolkovo divadlo. Ostatně něco podobného tam v posledních letech předvádí i hokejová Kometa. Nebo by Bolek mohl hrát v Janáčkově kulturním centru. Škoda, že stále ještě neexistuje, protože vládnoucí ODS pro jeho stavbu nehnula prstem. Nicméně Brno má i reálně použitelné prostory, z nichž nemusí vyhánět jednu ze svých nejlepších scén.

Ostatně sám magistrát by mohl kompromisně na půlku měsíce pro Bolka uvolnit své prostory. Byl by to smysluplný krok, který by město obohatil. Brňané by pak mohli tipovat, kdy jsou v pozici diváků divadelního představení a kdy občanů a co z toho, co se děje, je klaunským představením a kde už začíná politika. Brno by alespoň v něčem nestálo na půli cesty, jako je tomu v případě jeho rozkročení mezi městem a vesnicí, a řídil by ho klaun nikoli poloviční, ale úplný.

Slavný film Věry Chytilové Dědictví, aneb Kurvahošigutntág končí větou Bohouše, kterého hrál právě Polívka: „A teď si vás kúpím všecky.“ O třicet let později si ODS „kúpila“ Bolka. Škoda, že se Brno nestalo evropským městem kultury. Něco takového v Evropě nejspíš ještě neviděli.

Autor je redaktor Alarmu.

Čtěte dále