Brno se pod Vaňkovou mění v gigantické parkoviště s hokejovou halou. Takhle veřejný prostor neničil ani Stalin

Brno prodalo veřejný park, aby místo něj mohlo vzniknout parkoviště. Zároveň odmítá opravit budovu, v níž sídlilo kino Scala.

Premiér Petr Fiala miluje dvě věci: rád mluví o úsporách a o budoucnosti. Obojí se spojilo v Brně, kde spolu s dalšími muži a primátorkou Vaňkovou poklepal slavnostně na náhrobní kámen budoucnosti Brna. Město se zadluží na příští dekády, aby investice utopilo v monstrózní betonové hale pro hokejisty. Kromě ODS a stavebních firem přitom halu nechce nikdo. Provozovat ji a dotovat ztrátový provoz budou občané Brna, jejich děti i vnoučata. Hala má být hotová v polovině roku 2026, těsně před volbami. Při ceně okolo sedmi miliard korun se bude jednat o nejdražší předvolební kampaň placenou z veřejných peněz.

Čím méně ale stavba dává smysl, tím více o ní politici ODS mluví jako o stavbě strategické. V jejich představách se v Brně neodehrávají koncerty popových celebrit proto, že zde chybí obří hala. Nejspíš nechápou, že světové celebrity se Brnu vyhýbají prostě proto, že je to Brno, a s tím žádný hangár nic nezmůže. Pro popové stars bude vždy lákavější nedaleká Vídeň nebo o kus dál Praha. Ale o to nakonec nejde. Jde o těch sedm miliard, které lze utopit v betonu a část z nich třeba „odklonit“.

Zatímco města v Evropě se předhánějí v kvalitě života, Brno měří pokrok betonem a počtem aut v ulicích. Čím více, tím lépe. Brněnští politici si spolu s Fialou myslí, že když postaví dost hal a parkovišť, z nebe se snese prosperita. Jako bychom žili v jiném století, čemuž odpovídají činy i rétorika: „Jsem hrdý občan Brna a líbí se mi na něm, že vždy dokázalo přemýšlet jako velké město. Měli bychom být rádi, že se město a paní primátorka pouští do velkých a odvážných věcí. V Brně je hodně toho, co se chystá a co Brno potřebuje. Jsou to velké cíle, které zvyšují kvalitu života. Také na tomto místě vzniká něco opravdu velkého,“ neřekl kupodivu Milouš Jakeš, ale premiér Petr Fiala. Ale má pravdu, že zadlužit a zničit město chce skutečně odvahu. Nebo hodně kokainu.

Z univerzitního kina zbyla ruina

Hala je přitom jen nejbrutálnějším projevem kolapsu města, coby přívětivého prostoru pro život. Zde Brno už dávno nesoupeří s Prahou ani Vídní, ale s Blanskem. Jedním z projevů všeprostupující anihilace je konec univerzitního kina Scala. Celá budova je v havarijním stavu, takže ji muselo opustit i Divadlo Bolka Polívky. Jelikož se Bolek zaprodal ODS a dělal jí předvolebního klauna na plakátech, zajistila mu Vaňková náhradní prostor. Za peníze města pro něj rekonstruuje kinosál v Bílém domě. Kino ani Masarykova univerzita ovšem v kampani ODS šašky nedělali, takže jim Vaňková, pod kterou spadá v Brně kultura, nenabídla nic, respektive méně než nic.

Jisté je, že město nechalo svůj dům chátrat. Odhadovaná cena rekonstrukce se šplhá k půl miliardě korun. Za této situace Vaňková nabídla univerzitě, že jestli chtějí, ať si to za ty peníze klidně sami opraví. Brno by dům samozřejmě mohlo opravit samo, ale to nyní nejde, protože všechny peníze nasypalo do obří haly pro hokejisty. Není to ale jen práce Vaňkové a ODS. V široké koalici na magistrátě sedí také ANO, TOP 09, lidovci, STAN a sociální demokracie. Ti všichni se podílejí na likvidaci města. Tahle parta zvolila dokonce novým členem výboru pro menšiny rasistu z SPD, jenž veřejně útočí na ukrajinské uprchlíky.

Místo parků parkoviště, místo kultury vrakoviště

Není to pouze stadion. ODS miluje auta. Nikde není tolik aut jako v Brně a nikde neumírá pod koly aut tolik lidí jako v Brně. Brno miluje utrpení. Proto auta láká do centra, jak může. Ostatně jediné, co stojí z Janáčkova kulturního centra, je parkoviště. A jedno nové se staví u Právnické fakulty na místě, které se má jmenovat Akademické náměstí. To bude tvořit šest set parkovacích míst a fontána. Tak si ODS představuje akademický svět. V samotném centru město před dekádou postavilo čtyři sta míst pod Janáčkovým divadlem, o pár let dříve čtyři sta na sousedním Moravském náměstí a dalších zhruba čtyři sta míst na ulici Husová.

To je ale málo, a tak město nově prodalo v centru města veřejný park soukromé firmě za tři miliony korun, aby pod ním postavila parkoviště – přímo naproti obřímu parkovišti pod Janáčkovým divadlem. Park plný starých stromů čeká kolaps a s ním i život v centru města. Čím více parkovišť ve městě postavíte, tím více aut do něj nalákáte. Žádný stav, kdy je parkovacích míst dostatek, neexistuje, to lze zajistit pouze omezením aut ve městě. Brno auta přitom neomezuje nijak. Buduje nová parkoviště a současně je možné ve městě parkovat takřka na libovolném místě, protože počet odtahů aut z chodníků a přechodů se blíží nule.

Prodaný park nese jméno Danuše Muzikářové, což byla osmnáctiletá krejčí, kterou zastřelily Lidové milice 21. srpna 1969, když si lidé připomínali okupaci ruskými vojsky. Nově tedy bude mít Brno parkoviště Danuše Muzikářové, což je symbolické ve městě, které okupují auta a kterému vládnou podobné technokratické obludy jako za normalizace – včetně obdoby národní fronty: široké koalice pod vedením Markéty Vaňkové, která zachází s veřejným prostorem podobně citlivě jako Stalin. Je krajně nejisté, zda může město takovou katastrofu přežít. Hokejová hala bude nejspíš mauzoleem města Brna.

Autor je redaktor Alarmu.

Čtěte dále