Mix měsíce: Bones

Minulý měsíc jsme vám představili tvorbu Basic House a produkci jeho labelu Opal Tapes, který především letos zažívá vlnu nebývalého zájmu. Jeho experimentálně elektronický set, balancující mezi komplikovanými rytmy a noisem, mohli někteří z vás v polovině listopadu slyšet na vlastní uši v pražském klubu Final. Prosincovým mixem se částečně vracíme zpět k hip hopu. Postaral se o něj […]

Minulý měsíc jsme vám představili tvorbu Basic House a produkci jeho labelu Opal Tapes, který především letos zažívá vlnu nebývalého zájmu. Jeho experimentálně elektronický set, balancující mezi komplikovanými rytmy a noisem, mohli někteří z vás v polovině listopadu slyšet na vlastní uši v pražském klubu Final. Prosincovým mixem se částečně vracíme zpět k hip hopu. Postaral se o něj mladý rapper, producent a videomaker z Los Angeles, který si říká Bones. Během poměrně krátké doby se jeho hudba radikálním způsobem proměnila. Ještě zhruba před rokem, v době, kdy si říkal TH@KID, z něj vyzařovala mladická energie a bezstarostnost, od mixtapu 1MillionBlunts však jeho celkový projev výrazně potemněl. Videoklipy v duchu VHS estetiky, které si sám tvoří a jsou důležitou složkou jeho produkce, se pravidelně objevují na jeho YouTube kanálu. Za letošní rok stihl vydat už osm free download mixtapů a jejich počet se jistě ještě rozroste. V těch posledních se pomalu vzdaluje hiphopovým škatulkám. V současnosti se pohybuje na pomezí rapu, trip hopu a postpunkového písničkářství. Občas se dokonce naplno projeví i jeho záliba v žánru screamo. Všechny tyto stopy můžete slyšet v mixu, kombinujícím autorskou tvorbu s oblíbenými skladbami, který Bones připravil exkluzivně pro A2larm. Volně ke stažení je na soundcloudovém kanálu našeho webu. Více se o Bonesovi můžete dočíst v letošním čtrnáctém čísle Ádvojky a v rozhovoru s Ondřejem Bělíčkem níže.

 

Bones: „Nedělám věci jenom proto, že jsou zrovna cool“

Přibližně před měsícem jsem se spojil s Bonesem přes mail. Požádal jsem ho o krátký rozhovor a mix pro náš web, s čímž okamžitě souhlasil. V době, kdy jsem mu volal přes Skype, bylo v Praze poledne. V Los Angeles je o devět hodin méně, takže jsem se dovolal trochu unavenému klukovi, který si zrovna balil joint.

 

Momentálně jsi v Los Angeles. Jak se ti tam vlastně žije?

Do Los Angeles jsem se přestěhoval před třemi lety. Je to tady fajn. Všechno je tady naprosto v pohodě. Přestěhoval jsem se sem z Michiganu. Ovšem předtím jsem do svých sedmi let žil v Oaklandu, Kalifornii.

Proč ses vůbec do LA přestěhoval?

Život v Michiganu mě pěkně štval. Tak jsem prostě odešel ze školy, od rodičů a odjel za svým bratrem do LA.

Zatímco tvoje dřívější mixtapy byly plné energie, mladické bezstarostnosti, ty nejnovější jsou naopak temné a zvukově hutné. Je to v podstatě mix rapu, trip hopu a postpunkového písničkářství. Je to styl, ve kterém ses našel?

Jasně, zhruba o něco takovýho mi skutečně jde. Ale svoji hudbu nevytvářím účelově. Dělám ji podle toho, jak se zrovna cítím, jakou mám náladu. Někdy vstanu z postele a cítím se skvěle, někdy jsem zase naštvanej. Ten pocit pak prostě nahraju. Rozhodně nemám předpřipravenou sadu emočních odstínů, kterou chci postupně nahrát. Jedná se spíš o takový soubor mých momentálních nálad.

Ani estetika tvého projevu není účelová? Působí na mě jako vědomý odkaz na devadesátá léta. Ve svých textech se často k devadesátým létům vracíš a především videoklipy ve stylu VHS působí jako návrat do tehdejších dob. Je něco, co tě na nich přitahuje? Tehdejší hiphopová kultura?

Já vlastně hip hop moc neposlouchám. Mám rád dost různorodou hudbu. Co se týče VHS obrazu, je to jednoduché. Vlastním VHS kameru už od doby, kdy mi bylo devět let. Ve chvíli, kdy začali všichni točit na digitál, jsem si na ni vzpomněl a začal s ní zase točit svoje klipy. Já věci nedělám vědomě jenom proto, že jsou zrovna cool, tak jako jsou momentálně cool devadesátky. Ve svých textech se k tomuto období skutečně vracím, ale je to z toho důvodu, že jsem se v nich narodil – jsem ročník 1994.

bones 4

Jak vlastně vnímáš současnou vlnu hip hopu, do které se aktivně zapojuje nebývale velký počet mladých lidí? Díky internetu se můžou snadno a hodně rychle předvést celému světu…

To je pravda. V současnosti začalo dělat hip hop fakt hodně lidí. Vlastně si myslím, že je to super. Je kolem spousta rapperů, kteří nestojí za nic, ale na druhou stranu existuje větší pravděpodobnost, že se objeví víc rapperů, kteří jsou fakt zajímaví. Čím víc lidí bude tuhle věc dělat, tím větší je šance, že se v ní objeví hodně těch, kteří to myslí vážně a jsou schopní to posunout zase dál. Nerozumím moc lidem, kteří se snaží určitý styl jenom kopírovat. Vidím to všude kolem sebe a přijde mi to fakt divný.

Na svém posledním mixtapu Cracker [rozhovor se uskutečnil 21. října, mezitím Bones vydal další dva mixtapy – pozn. O. B.] ses posunul zase trochu jinam. Častěji se pokoušíš zpívat. Některé skladby zní skoro jako screamo…

Jasně, vždycky jsem chtěl dělat ten uřvanej vokál. Vyrůstal jsem na hardcoreových a postpunkových kapelách. Screamo jsem zbožňoval, takže jsem chtěl zkusit udělat něco podobného.

A co tvůj další mixtape v pořadí – PaidProgramming? Co můžeme očekávat?

Už se na to těším. Vyjde už velmi brzo [mixtape vyšel 1. listopadu – pozn. O. B.]. Ve Státech máme večerní kanály, ve kterých jedou jenom informace o počasí. V pozadí vždycky hraje takovej jazz. Mixtape bude postaven na samplech z těchto pořadů.

Všiml jsem si, že když se tě někdo v rozhovoru ptá na hudební vzory, nezapomeneš zmínit Marvina Gaye. Proč zrovna Marvin Gaye?

Můj otec se narodil v Detroitu, odkud Marvin Gaye pochází. Vyrůstal jsem na jeho hudbě. Jeho věci naprosto zbožňuju! Obzvlášť se mi líbí starý mo-town blues [mo-town je zkratka pro „motor and town“, jak se Detroitu, který dlouhá léta profitoval z místního automobilového průmyslu, přezdívá – pozn. O. B.], kapely jako Earth, Wind and Fire a tak dále. Bylo krásné vyrůstat zrovna na téhle hudbě.

Na coveru mixtapu WhiteRapper je zase Cash Money Crew. To je tvůj další vzor?

To si piš! Když mi bylo zhruba pět let, dostal jsem svoje první CD – Guerilla Warfare od Hot Boy$. Byl to masakr.

Částečně spolupracuješ s undergroundovou rapovou crew Raider Klan. Jde o trvalejší spojení, nebo jste kámoši, kteří spolu občas udělají společnou věc?

Já jsem dělal tracky s Wulfem, Eddy Bakerem a Chrisem Travisem, kteří už nejsou součástí Raider Klanu. Každopádně v klanu se znám s každým. Nedávno jsem mluvil se SpaceGhostPurrpem. Jakmile se vrátí zpátky na Jih, tak spolu něco podnikneme.

Už zhruba rok se objevujou informace o tvém společném projektu s jiným členem Raider Klanu, Grandmillym, s názvem GRXXY. O co jde a kdy to vydáte?

Jo, to je pravda. Máme to nahraný i natočený už docela dlouho. Měl by to být dvouhodinový film, ovšem vůbec nevím, kdy a jestli vůbec to někdy vydáme.

Co myslíš, že bude dělat Bones za několik let?

Bude dělat to, co dělá teď. Tím jsem si jistej. Vždycky jsem chtěl dělat rap. Možná bych za to mohl dostat trochu víc peněz. To by bylo fajn.

 

Čtěte dále