Německá sleva na jízdném pomohla životnímu prostředí. Ušetřila takřka dva miliony tun emisí CO2

Kancléř Olaf Scholz označil měsíční jízdenku za devět euro jako zatím nejlepší nápad jeho vlády. Sleva na jízdném, která končí ve středu, výrazně pomohla životnímu prostředí.

Německo se začátkem června rozhodlo zavést měsíční jízdenku na veřejnou dopravu pro všechny obyvatele EU za devět euro. Vláda si od tohoto kroku slibovala podporu veřejné dopravy a nepřímo také pozitivní vliv na životní prostředí.

Po třech měsících, co program funguje, lze konstatovat, že se tento experiment vydařil, respektive splnil svůj účel. Díky výrazné slevě a stoupajícím cenám benzínu a nafty začali v Německu používat hromadnou dopravu i ti, kteří ji dříve běžně nepoužívali. Z 52 milionů prodaných jízdenek jich zhruba pětina připadala právě na tyto lidi. Prakticky to znamená, že se během tří měsíců podařilo ušetřit 1,8 milionu tun emisí CO2. Což je stejný počet, jako za tři měsíce vyprodukuje 350 tisíc domácností.

Podle průzkumu Svazu německých dopravních podniků (VDV) více než 37 procent cestujících využilo jízdenku primárně na cestu do práce, 50 procent k běžným cestám – třeba na nákup nebo k zubaři. Zbytek slevu využíval k výletům nebo návštěvám, neboť jízdenka platila po celé Spolkové republice a na všechny druhy veřejné dopravy.

Emise ušetřeny. A co dál? 

Sleva skončila posledním srpnovým dnem a vzhledem k pozitivnímu dopadu na životní prostředí teď Německo vstupuje do diskuse, zda s levným jízdným pokračovat či nikoliv. Kritici programu jako hlavní argument často uvádí, že vlaky jsou přeplněné. Navíc podle nich kvůli programu nebudou k dispozici peníze na budování nových dopravních sítí, které jsou potřeba hlavně v chudších venkovských oblastech.

Příznivci naopak uvádějí výzkum Německé federální agentury pro životní prostředí, podle něhož má škoda na životním prostředí způsobená jednou tunou emisí CO2 hodnotu přibližně 180 eur. Program se navíc těšil popularitě mezi Němci i ostatními občany EU, které levná jízdenka přilákala do Německa na letní dovolenou. 88 procent respondentů VDV (z celkových 78 tisíc) bylo s programem spokojeno, každý pátý navíc ve výzkumu VDV odpověděl, že je zcela spokojen. Systém navíc nepomáhá pouze životnímu prostředí, ale pomáhá částečně i s inflací, která momentálně v Německu dosahuje osmi procent. Předpokládá se, že je díky systému levného jízdného nižší, než by jinak byla.

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing označil program za velký úspěch dopravní politiky, zároveň ale uznal, že z hlediska financí není v této podobě dlouhodobě udržitelný. Podle svých slov tak vláda musí nadále pracovat na zatraktivnění veřejné dopravy i jinými způsoby.

Čtěte dále