Fotoreport: Věřící vyzývají papeže, aby Dukovi neprodloužil mandát

,

Skupina křesťanů a křesťanek nesouhlasí se sbližováním Dominika Duky s krajní pravicí a žádá jeho konec ve funkci pražského arcibiskupa.

Foto Petr Zewlak Vrabec

Ve středu 14. února v 10 hodin upozornila skupina křesťanských aktivistů a aktivistek před Arcibiskupským palácem na otevřený dopis adresovaný papeži Františkovi. Stovka signatářů papeže vyzývá, aby přijal rezignaci pražského arcibiskupa Dominika Duky a neprodlužoval jeho mandát. Pro svůj happening si vybrali popeleční středu, kdy začíná půst a kdy si křesťané připomínají, že jsou prach a v prach se obrátí.

Během happeningu zazněly ze symbolického trůnu výroky, které jsou podle aktivistů a aktivistek nepřípustné. Citovali například blahopřání, které Duka poslal Tomio Okamurovi po parlamentních volbách: „Jsem přesvědčen, že s SPD Tomia Okamury nás spojuje péče o bezpečí lidí v této zemi a podpora tradiční rodiny.“ Během happeningu postupně odpadávali z kruhu – tedy z náruče církve – jednotlivé postavy ve škraboškách s nápisy jako Rozvedený, Transžena, Gay, Uprchlík, Samoživitelka, Romka a další. Účastníci happeningu tím chtěli upozornit na skupiny věřících, které podle nich představitelé současné církevní hierarchie často vylučují. Postavy se do kruhu mohly vrátit až ve chvíli, kdy byl trůn prázdný. Obraz prázdného trůnu odkazuje k církevní tradici, která takto znázorňuje Krista. Ten je pro aktivisty symbolem i zárukou přijímající církve, která svou náruč otevírá všem lidem. Ve chvíli, kdy se trůn uvolní, si postavy vzájemně dávají kolem krku štóly na znamení všeobecného kněžství.

Během happeningu také zazněl dopis papeži Františkovi. Duka koncem dubna oslaví 75. narozeniny, a dosáhne tak věku, kdy musejí podat demisi všichni katoličtí biskupové. Aktivisté žádají papeže, aby demisi přijal a urychleně jmenoval nového arcibiskupa. „To by mohlo změnit také směřování církve, nebo by mohlo dojít alespoň k jistým korekcím,“ vysvětluje studentka Hana Blažková. Dopis sepsala spolu s Františkou Zezulákovou Schormovou, sociální pracovnicí Ludmilou Böhmovou, redaktorkou Annou Remešovou a filozofem Janem Bierhanzlem.

Laičtí věřící v dopise vysvětlují, proč setrvání Dominika Duky v čele české katolické církve není žádoucí, a nabízejí odlišnou vizi církve, než je ta, kterou podle nich prosazuje kardinál. Uvádějí například: „Za dobu Dominikova působení došlo k výraznému sblížení trůnu a oltáře. Vzpomeňme na národní pouť ve Staré Boleslavi v září 2011, kam biskup Dominik pozval tehdejšího prezidenta Václava Klause. Ten během slavnostní mše svaté pronesl svůj neoliberální proslov. V listopadu 2015 Dominik Duka sloužil mši za prezidenta Miloše Zemana v místě jeho letní rezidence, a to jen pár dní poté, co Zeman vystoupil na jednom pódiu s tehdejším lídrem českého xenofobního hnutí Martinem Konvičkou.“

Mluvčí pražského arcibiskupství řekl pro Český rozhlas, že Dominik Duka navazuje na staletou tradici spolupráce politiků a církevních hodnostářů. Dále tlumočil reakci arcibiskupa na happening: „Masopust byl včera. Na Popeleční středu bychom si spíše měli sypat popel na hlavu svou než na hlavy svých bližních.“

Podporu Dominiku Dukovi vyjádřil Institut Václava Klause, který ve svém prohlášení tvrdí, že kritický dopis navazuje „na naši nejhorší udavačskou tradici, která v našich dějinách obvykle předznamenávala rozvrat, společenské tragédie a cizí nadvládu.“ Institut také uvádí důvody proč arcibiskupa podporuje: „Cítí odpovědnost za svůj národ a právem se obává umělého vytváření muslimských minorit masovou migrací. Není bezvěrec, heretik ani neomarxistický sociální inženýr. Proto některým neomarxistickým a novolevičáckým jedincům tolik vadí, proto ho udávají do ciziny, proto všechna ta nenávist.“ Před Arcibiskupský palác dorazilo asi sedm příznivců Dominika Duky s transparenty, kteří během happeningu hvízdali a pokřikovali.

Na podporu arcibiskupa vznikl další otevřený dopis, podle kterého Duka vykonává svou službu „způsobem, který lze popsat jako velmi přátelský a vyvážený.“ V dopise se dále píše: „Kardinál se dostal do konfliktu pouze s představiteli extrémní levice, což je proud v české církvi zcela marginální. Tato skupina kardinála kritizovala například za to, že v jedné z farností diecéze nedovolil pořádat akce festivalu Gay Pride nebo že několikrát vyjádřil podporu rodině tvořené matkou a otcem.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A2LARM