„Starobylá metoda pepřových sprejů,“ obhajuje Dominik Duka Hnutí Pro život

Ani šokující výroky na adresu znásilněných ukrajinských žen nepřesvědčily hlavu římskokatolické církve v Česku o nutnosti přehodnotit své vstřícné postoje k Hnutí Pro život.

Ačkoliv na novinářské dotazy zaslané v reakci na kontroverzní výroky ultrakonzervativního Hnutí Pro život pražský arcibiskup Dominik Duka odpovědět nechtěl, na svém blogu se k dění posledních týdnů nakonec vyjádřil. A vzhledem ke svým postojům v posledních letech poměrně nepřekvapivě. Ve svém textu rozvinul argumenty Hnutí Pro život a v závěru textu navíc anoncoval Národní pochod pro život, který organizace každý rok pořádá. Zatímco ostatní podporovatelé a podporovatelky dávaly během uplynulých týdnů od Hnutí Pro život ruce pryč, hlava české katolické církve zůstala ve svých postojích neochvějná.

Raději se nechat zastřelit

O houkadlech a pepřových sprejích, které coby údajná prevence znásilnění ve válkou zmítané Ukrajině vyvolaly ve většině lidí odpor, mluví Duka jako o „starobylé tradici, se kterou se setkáváme již v době před Kristem při obraně proti znásilnění a ztrátě panenství“. A podobných výroků hájících Hnutí Pro život a jeho postoje je jeho vyjádření plné. Přitom sám Duka v textu vybízí k nestrannosti při nahlížení na tento typ válečných zločinů i znásilnění obecně. Výsledkem je jen alibistické rozmělnění.

Dominik Duka Hnutí Pro život podporuje dlouhodobě a ani v reakci na otřesné výroky organizace své postoje nezměnil.

Znásilnění Duka rádoby sofistikovaně bagatelizuje, když píše: „Za svou životní dráhu jsem poznal řadu mužů a žen, kteří ‚vděčí‘ za počátek svého života znásilnění. Nesou si tíži tohoto ‚znamení‘, protože někteří pocítili, že pro svou matku byli stálou připomínkou zmíněného násilí jakýmsi ‚agresorem‘.“ Kromě toho, že zcela neironicky užívá uvozovky v souvislosti s pachateli znásilnění, dává navíc ve svém textu všem znásilněným ženám za vzor Anku Kolesárovou. Tato slovenská mučednice se totiž raději nechala zastřelit, než aby byla znásilněna. Zabita byla v pouhých šestnácti letech. Její případ však se zvěrstvy, páchanými na ukrajinských ženách ani s šokujícími výroky Hnutí Pro život nijak nesouvisí. Nebo se snad hlava české katolické církve snaží navodit dojem, že ano? „V úctě před velkým počtem mladých dívek i žen, které zaplatily za tuto obranu svým životem, považuji za nutné, abychom skutečně vyvinuli co největší úsilí nejenom jak těmto zločinům zabránit, ale také i v úctě pokleknout před těmito vzory statečnosti,“ hlásá Duka.

Místo solidarity relativizace

Zároveň si bezdětný kardinál z pohodlí a bezpečí svého arcibiskupství klade otázku, jestli užití Postinoru a dalších pilulek „po“ nezpůsobí znásilněným další trauma: „Ale ptám se, nenastoupí pak takové řešení v životě těchto žen, jejichž mateřství bylo již na samém počátku zasaženo dvojím traumatickým zásahem, jako nové trauma?“ Ani v takto extrémní situaci nedokáže Duka projevit bazální solidaritu, a naopak dále spekuluje způsobem, který je vzhledem k tématu znásilnění jakožto válečné zbraně krajně nevkusný.

Dominik Duka patří od svého nástupu do čela české římskokatolické církve k hlavním proponentům českého ultrakonzervativního hnutí. Hnutí Pro život podporuje dlouhodobě a ani v reakci na otřesné výroky organizace své postoje nezměnil. Údajně především proto, že Hnutí Pro život tematizuje ochranu nenarozeného života. To, že se Duka chystá celebrovat mši svatou na jedné ze stěžejních akcí Hnutí Pro život, anoncoval jen krátce po bouři, která se kolem organizace v posledních týdnech strhla. Uvedl to jako jedinou odpověď na zaslané otázky mluvčí pražského arcibiskupství Tomáš Prinz. Na další otázky se kardinál Duka rozhodl neodpovídat.

Nejsme všichni jako Rybová!

Ačkoliv se Duka dlouhodobě snaží působit jako mluvčí všech katolíků a katoliček, způsob, jímž se vyjadřuje (a mnohdy při tom vědomě rozděluje společnost), není pro část věřících v souladu s jejich prožíváním víry. Třicetiletá právnička Kateřina, která po přečtení výroků zástupců Hnutí Pro život na adresu znásilněných žen sepsala dopis, ve kterém vyzvala podporovatele organizace ke stažení podpory, byla jednou z těch věřících, kterým postoje ultrakonzervativního hnutí dlouhodobě vadily. To, jakým způsobem Hnutí Pro život reagovalo na pomoc v podobě zasílání pilulek „po“, byl pro ni poslední kapkou. Sama je totiž věřící a vadilo jí, že by měla být s kontroverzními postoji Hnutí Pro život spojována.

„Opravdu mě bolí, když se pak na nás všechny katolíky lidé koukají tak, že máme všichni názory jako paní Rybová a ostatní lidé z HPŽ,“ vysvětlovala důvody, které ji vedly k sepsání osobních dopisů všem, kteří v minulosti aktivity hnutí podpořili. Mimo jiné se dozvěděla i to, že mnozí z těch, kteří byli uvedeni jako podporovatelé nejvýraznější kampaně organizace, projektu Nesoudíme, pomáháme, o své údajné podpoře ani nevěděli. Dopis odeslala Kateřina i pražskému arcibiskupovi. Odpověď však nedostala. Jeho nejnovější vyjádření vnímá coby katolička problematicky. „Výroky pana kardinála mě mrzí. Je absurdní chtít vidět situaci ‚komplexně‘ a zastávat se násilníků, kteří ‚nemohou jinak‘,“ vysvětluje Kateřina.

Dlouhodobě okrajové názory

Hnutí Pro život na sebe nejvíce upozornilo právě výroky ohledně podpory znásilněným ženám. Jeho postoje jsou však dlouhodobě okrajové a především chování tiskové mluvčí organizace Zdeňky Rybové, která je zároveň asistentkou poslance ANO Aleše Juchelky, patří v českém veřejném prostoru k těm nejvíce kontroverzním. Mimo to Hnutí Pro život vydává pravidelný oběžník, ve kterém se opakovaně objevují homofobní nebo jinak zavádějící informace, například o antikoncepci. Poté, co se hnutí demaskovalo v kontextu válečných hrůz na Ukrajině, rozvinula Zdeňka Rybová postoje organizace ještě ve speciálním rozhovoru pro Deník N.

V něm tisková mluvčí například uvažuje o tom, že pilulka „po“ je pro znásilněné ženy na Ukrajině jen laciná pomoc. Rybová také uvedla: „Doufejme ale, že konflikt jednou skončí, a ta žena může posléze požadovat třeba doživotní výživné či odškodné za to násilí, když označí násilníka a dokáže, že došlo k následkům.“ Mimo to proslula Rybová svými kladnými postoji k polské protipotratové legislativě nebo antisemitskou spekulací na svém již smazaném twitterovém účtu o tom, že smrt Anežky Hrůzové byla rituální vraždou.

Deník N i Alarm navíc od mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Evy Davidové dostaly informaci o tom, že kontroverzní hnutí s ministerstvem nějakým způsobem spolupracuje. V reakci na tato zjištění zformovaly různé organizace dopis žádající transparentní vysvětlení forem této spolupráce. Způsobu, jakým Hnutí Pro život dlouhodobě pracuje na své strategii pozitivního a nápomocného hnutí, se věnuje i poslední díl podcastu Kolaps se socioložkou Andreou Beláňovou.

Autorka je redaktorka Alarmu

Organizace Hnutí Pro život momentálně vede soudní spor s redakcí Alarmu. Žaluje naši redakci kvůli tomu, že ji komentář zveřejněný na našich stránkách označil za „protiženské“ a „fundamentalistické“ hnutí. Pokud nás chcete v této právní bitvě finančně podpořit, učiňte tak skrze portál Darujme.cz. Každý příspěvek je pro nás důležitý – umožní nám právně se bránit před podobnými snahami o umlčování veřejné kritiky.

Čtěte dále